Susanna "Sanna" Balsvik, BNI-konsult och egenföretagare.

De som banar väg för andras framgång: Sanna Balsvik

Hon har tävlat i VM i Barbershop och har en bakgrund som chef och ledare vid Sveriges Television i över 20 år. Sanna Balsvik, vår trettonde BNI-konsult i artikelserien "De som banar väg för andras framgång" är sedan tre år tillbaka egenföretagare och frilansar som moderator, konferencier och borgerlig officiant.

Men, vad driver egentligen en BNI-konsult, vad är deras passion i livet och hur ser deras vardag ut? Det vill vi ta reda på i denna artikelserie.

Berätta kort om dig själv
Jag är en 50+:are från Uppsala som idag bor i södra Stockholm med man, två barn och två bonusbarn. Jag har en bakgrund som chef och ledare vid Sveriges Television i över 20 år. Egenföretagare sedan tre år tillbaka där jag frilansar som moderator, konferencier och borgerlig officiant. Att nätverka och ha stöd i BNI har varit avgörande för att jag idag är etablerad på en helt ny arena.

Största fritidsintresset är a cappella sång som jag ägnat mig åt i över trettio år i olika körer och kvartetter.

Vad är din passion i livet?
Möten med andra människor, att lära känna, försöka förstå och inspireras av andra. Just detta får jag i alla mina olika uppdrag vilket gör mitt jobb oerhört spännande.

Berätta något om dig själv som många inte vet
Vid ett antal gånger har jag tävlat i VM i Barbershop, både med mindre kör, större kör (120 personer) och med kvartetter. Det har blivit ett guld och ett silver i körsång genom åren och massor med fantastiska upplevelser och minnen!

Vad är det mest historiska du någonsin bevittnat eller deltagit i?
Jag var planeringschef på SVT när terrordådet på Drottninggatan skedde. Jag ansvarade då för hur, var och när SVT skulle sända om händelsen. En intensiv upplevelse mitt i all den rädsla som också fanns i hela Stockholm.

Vilken film kan du se om och om igen utan att tröttna?
Love Actually.

Vad är det värsta du har smakat på?
Jag tycker om det mesta så har svårt att komma på något.

Vem känner dig bäst? Varför?
Det är nog min man skulle jag tro – han får ju se alla sidor helt ofiltrerat (stackarn). Nu är jag oftast glad och positiv (så till den grad att min tonårsdotter brukar säga ”kan du sluta vara så glad hela tiden”…), men, om det någon gång finns frustration eller irritation så får nog min man en släng av den sleven.

Har du något exempel på ett tillfälle du har hjälpt en affärspartner som du är extra stolt över?
Jag har öppnat ett antal dörrar för många AP:s under mina 2 ½ år i BNI. Extra roligt är nog när en till synes liten referens resulterar i att bli en återkommande kund och också när en referens ger en AP ingång och uppdrag hos ”storkunden”.

Vad är det bästa med att vara BNI-konsult?
Att få lära känna och träffa så många fantastiska människor och branscher och samtidigt få möjlighet att stötta teamen mot nya framgångar.

Vi avslutar med fyra snabba:
Storstadsemester eller solsemester
Hav ✅ eller pool
Tåg ✅ eller buss
Semester i Sverige
eller utomlands. Jag väljer Sverige på sommaren men definitivt utomlands på vintern.