Nytt nätverk ledde till ökat självförtroende

Nytt nätverk ledde till ökat självförtroende

Att kunna sälja och marknadsföra sin verksamhet är ingen självklarhet som egenföretagare, Mattias Wahlström sadlade om och startade sitt företag 2014. Genom BNI har han byggt upp sitt självförtroende och lärt sig marknadsföringsknepen för att lyckas i sin nya karriär!

Från IT-tekniker på Volvo IT till Certifierad Massageterapeut blev starten på en lyckad karriär för Mattias Wahlström.

– Jag har alltid haft ett brinnande intresse för träning och friidrott sen jag var liten och har själv tävlat på elitnivå, berättar Mattias. Redan då var jag intresserad av allt som handlade om muskler, stretching/töj och hur kroppens kapacitet kan utnyttjas till 100%.

Idag har han stor nytta av sitt tidiga intresse för massage och muskler och hur kroppens olika delar samarbetar. Med en certifiering inom Klassisk Finsk massage hjälper han sina patienter till ett mer rörligt och smärtfritt liv.

Mattias startade sitt företag, Mattias Träning & Hälsa 2014. Via en affärspartner i Strängnäs blev han inbjuden till ett BNI-möte och fick en första kontakt med konceptet. – Jag gillade upplägget och kände att det passade mig och min verksamhet. Så hösten 2014 ansökte jag om en plats i teamet och det har jag inte fått anledning att ångra, säger han.

Mattias självförtroende har stärkts enormt sen han började arbeta aktivt med sitt nätverk och han är numera inte rädd för att marknadsföra sig själv. Att prata inför andra hade han erfarenhet från i sitt förra arbetsliv men att berätta om sig själv och sin verksamhet var en helt annan sak.

– I början var det väldigt jobbigt, berättar han. Det var svårt att hitta de positiva delarna om mig själv och vad jag kunde bidra med till teamet. Men det gick över efter en tid. Jag gick BNI:s grundkurs och fick lära mig bland annat presentationsteknik som var jättebra. Dessutom kändes teamet mer som ett kompisgäng som stöttade istället för att kritisera. Det gjorde att jag blev säkrare och vågade berätta om mig själv och min verksamhet.

Mattias har också kommit på ett knep som gör det lättare att visa vad han gör. Han har med sig rekvisita eller visar olika stretchövningar för teamet. – Det känns bättre att visa något än att bara prata om vad jag kan.

Självförtroendet har även gett den effekten att han numera har blivit bra på att förmedla sitt eget kundvärde i mötet med patienterna. – Jag är inte längre rädd för att berätta om hur effektiva mina behandlingar är, säger han.

BNI har gett Mattias ett mycket bredare kontaktnät och en helt ny kundkrets. Förutom det är gemenskapen i teamet ovärderlig enligt honom. – Alla tips och allt stöd jag får har ökat självförtroendet enormt och att dessutom få träna på marknadsföring varje vecka är ett stort plus.

Att tänka på att nätverka i alla möjliga situationer var helt nytt för Mattias. – Numera är jag alltid lyhörd när jag pratar med andra. Man vet ju aldrig, kunderna kan dyka upp var som helst. Det har jag lärt mig på BNI!

Mattias har en dröm om att starta ett eget Rehabcenter men är samtidigt rädd för att det kan bli för opersonligt. Patienterna ska känna att de är trygga hos honom och få ett professionellt och personligt bemötande när de behöver hjälp.

– Jag ser med tillförsikt på framtiden, säger Mattias. Det gäller att våga ta steget och tro på sig själv!

Text: Eva Werneholm Sundnäs