Säkerhetstänk bygger gemenskap och skapar affärer

Säkerhetstänk bygger gemenskap och skapar affärer

Hur kan vi skapa extra starka och framgångsrika affärsmöjligheter och dela med oss av varandras affärskontakter på ett mer effektivt sätt? Den frågan ställde sig några företagare, i BNI Pronova, Norrköping. Lösningen kom oväntat på ett 1-2-1 möte.

– Jag nämnde för min BNI-kollega om en lyckosam aktivitet vi haft för lantbrukare. Vi bjöd in till en säkerhetsdag där man fick prova på allt från att släcka en brinnande kastrull till att spara dokument rätt, berättar Johan Österman, på Dina Försäkringar.

Björn Landström, som jobbar på Lås & Nycklar, gillade idén, lyfte frågan på ett BNI-möte och snart hade ett nytt Power Team bildats med namnet ”Säkerhetstänk”. I gruppen fanns kunskap om brandsläckning, hjärtstartare, brandlarm, lås, säkerhetsgrindar, skyddskläder, försäkringsskydd, säker el, backuphantering av data, dokumenthantering, bevakning med mera. Arbetet inleddes med ett par möten där det beslöts att anordna en mässa på Vikbolandet. Tema: säkerhetsförebyggande åtgärder. Mötena protokollfördes och en mässplan med aktivitetsbeskrivning, syfte och mål togs fram.

– Under de här mötena fick vi lära känna varandra på ett helt annat sätt, det svetsade oss samman, säger Björn Landström.

Säkerhetstänk ville ge ett professionellt intryck så reklambyrån i BNI-gruppen fick skapa en logotyp och en inbjudan som skickades till gruppens kontaktnät, kunder, företag och privatpersoner i närområdet. Budskapet var: Säkerhetstänk är en grupp företagare som vill ta ett samlat grepp kring säkerhetsfrågor. Med vår hjälp kan du känna dig trygg. På jobbet, i hemmet och på fritiden. Tryckeriet hjälpte sedan till med tryck och distribution. En egen Facebooksida skapades också.

Gensvaret var mycket positivt. Nya kontakter knöts och några mindre affärer gjordes. Sedan dess har ytterligare en mässa hållits, denna gång i centrala i Norrköping. Den här gången gav det mer effekt.

– Jag fick kontakt med en stor kund till en av gruppens medlemmar. Han blev väldigt intresserad av de utbildningar i hjärt- och lungräddning som jag håller. Han hade flera hundra medarbetare som behövde utbildas. Nu är möte inbokat, det blir spännande, berättar Marcus Ericsson, Trygghetspartner.

Ytterligare synergieffekter som Säkerhetstänk märkt är att det är lättare att hjälpa varandra med uppdrag när de själva är ute på jobb.

– Vi har ju lärt känna varandras expertområden på ett helt nytt sätt. När jag är hos kund och gör brandskyddsinspektion kan jag direkt slå en signal till Björn, som jobbar med brandskydd, så ordnar han det som saknas. Det känns bra att aldrig behöva säga nej till en kund. Jag kan enkelt ordna det mesta tack vare all den kompetens som finns i gruppen, menar Marcus Eriksson.

Björn Landström, håller med:

– Det finns inget företag som kan erbjuda all den kompetens som vi har. Det är styrkan i vårt Power Team. Säkerhetstänk har gett oss både gemenskap och nya affärer.

På kort tid har lyckats skapa extra starka och framgångsrika affärsmöjligheter. Nu ska gruppen medverka vid den stora mässan Östgötaforum i september och hålla sin tredje egna mässa i november.

Text: My Lieberman