Fina utsikter för entreprenörer och nätverkare; gemensamma visioner på Lindholmen!

Pressmeddelande -

Med utsikt över vattnet ligger Sågeriets Tillväxtcentrum. Hit välkomnas entreprenörer och ledare som vill utvecklas och växa med sina bolag. I vår startas ett BNI-team här som ska arbeta strukturerat med affärsnätverkande. Sågeriet och BNI är på var sitt håll etablerade arenor för utveckling av företag i Göteborg och inleder nu ett samarbete på Lindholmen.

– Tillsammans blir vi starkare, tror Linda Björk, CEO på Sågeriet och Sofia Nordstrand, regionansvarig BNI Väst.

Kraften i nätverkande

– Jag är själv, sedan många år tillbaka, del av BNI på Sjömagasinet, ett av BNIs 15 affärsteam i Göteborg. Jag blev direkt övertygad om potentialen i ett strukturerat affärsnätverkande. Den kraften vill jag ta med mig och erbjuda även företagen på Lindholmen med Sågeriet som en naturlig mötesplats, säger Linda.

Genom sitt eget engagemang i BNI har Linda gjort affärer för drygt en miljon kronor under de senaste åren samt knutit ovärderliga affärskontakter.

– Sågeriets fokus är kvinnligt entreprenörskap men alla välkomnas till vårt BNI-team, berättar Linda. Mångfald, åldersspridning och mixad kompetens är en viktig grundbult i Sågeriets verksamhet. Begreppet ”affärsskap” snarare än ”affärsmannaskap” har därför myntats i syfte att kommunicera att ”mixat” är bäst på alla nivåer i bolagen från golvet ända upp i styrelserummet.

– Vårt erbjudande är komplett på många sätt men de flesta entreprenörer behöver lära sig att bygga nätverk, ”pitcha” sina bolag och att bli bättre på att ge och ta, säger Linda.

De verktygen och den kunskapen erbjuder BNI genom en beprövad metod och ett strukturerat arbetssätt. Många förväxlar affärsnätverkande med mingelträffar. Men BNI är mer än ett snabbt byte av visitkort. Konceptet bygger på långsiktighet och personliga rekommendationer som nyckeln till fler affärer.

– Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, säger Linda. Vad vi gör är att vi helt enkelt lyfter in BNIs beprövade och väl fungerande koncept hos oss.

Lindholmen en viktig pusselbit i visionen för BNI Göteborg

Sofia Nordstrand är regionchef för BNI i Väst. – Vi delar Sågeriets värdegrund och tror på att olikheter i våra team berikar; stora och små bolag, offentlig och privat sektor, ”nya” och mer traditionella branscher osv. Eftersom vi jobbar med mänskliga relationer finns ibland en tendens att man skapar ett nätverk med likasinnade personer i liknande roller och befattningar. Blir vi ännu bättre på diversifiering i våra team når vi nya höjder. I ett BNI-team sitter alltifrån ALMI, Faktum och Länsförsäkringar till den lokala blomsterbutiken i samma affärsnätverk. Så kommer det att bli på Lindholmen också, berättar Sofia.

– BNI har funnits i Göteborg i drygt 15 år. Enbart under förra året gjordes affärer för cirka 115 miljoner kronor. Vi mäter såväl referenser som affärer, säger Sofia Nordstrand. På så sätt vet vi att konceptet fungerar.

Efter att det första BNI-teamet startade i Göteborg, i oktober 1999 har verksamheten vuxit stadigt, inte bara i Göteborg utan i hela Sverige. Efter 15 år finns nu 120 team i Sverige och totalt är 2 500 företagare runt om i landet med i affärsnätverket. Hittills i år har fem nya team öppnat varav ett i Göteborg och nu står alltså Sågeriet på tur som team nummer två i regionen.

– Dina kontakter, dina nätverk och ditt personliga varumärke är av största vikt i dagens samhälle, säger Sofia. Vi ser att intresset för vårt koncept växer i takt med att nätverkets betydelse ökar i omfattning. En viktig framgångsfaktor är också att vi har ett ärligt och uppriktigt intresse för att hjälpa varandra till mer affärer. Det är en oerhört stark drivkraft som gör att verksamheten och våra affärsnätverk växer. Vi räknar med att ha drygt 35 aktiva affärspartners i teamet på Sågeriet före 2015 års utgång!

Linda Björk, CEO
Sågeriets Tillväxtcentrum AB
Bror Nilssons Gata 16, 417 55 Göteborg
linda.bjork@tillvaxtcentrum.com
Hemsida: www.tillvaxtcentrum.com
Twitter: @tillvaxtcentrum

Sofia Nordstrand, regionansvarig
BNI Väst
Tel: 0722-20 56 54
sofia.nordstrand@bni.nu
Hemsida: www.bni.nu

BNI är världens och Sveriges största affärsnätverk som får affärer och företag att växa. Att vara del av BNI är en långsiktig investering som ger nya affärer och skapar tillväxt, inte bara för dig utan också de andra i nätverket. Under 2014 skapades BNI-relaterade affärer för över 1 miljard kronor bara i Sverige. Tillsammans skapar vi fler affärer för oss själva och fler jobb för samhället.