Ikväll utses Årets Affärsnätverkare 2008

Många människor runtom i landet har engagerat sig i tävlingen genom att nominera men framförallt genom att rösta på kandidater till Årets Affärsnätverkare 2008. Tre finalister har nu utsetts av en jury, som består av Olle Zetterberg, VD för Stockholm Business Region, Mia Törnblom, tidigare programledare, idag aktuell författare och coach, Bicky Chakraborty, VD och grundare och hotellkedjan Elite Hotels samt Gunnar Selheden, VD för BNI i Norden (Business Network International), som också är initiativtagare till tävlingen.

En av finalisterna är USAs ambassadör Michael Wood, som genom aktivt och engagerat nätverkande bidragit till att koppla svenska miljöteknikföretag med investerare och kunder i USA. Med sitt nätverkande har han medverkat till att på samma gång bidra med lösningar för att minska det globala miljöhotet och samtidigt öppna en marknad för Svenska företag i USA, enligt personen som nominerat honom.

Bland de nominerade finns även Ingvar Kamprad, Östergötlands landshövding Björn Eriksson och Blekinges landshövding Gunvor Engström.

"Att man helst gör affärer med dem man känner är ingen nyhet, men vad vi vill belysa är att det idag finns en växande grupp människor som regelbundet nätverkar på ett mycket strukturerat sätt för att skapa nya affärskontakter. Det är människor som ser det som en naturlig del i sitt dagliga arbete att ständigt lära känna nya människor som gärna delar med sig av sitt nätverk för att göra fler affärer. Jag tror att affärsnätverken bara kommer att öka, det är den här tidens mest effektiva sätt att göra affärer på," säger Gunnar Selheden.

Årets Affärsnätverkare utses på SAS Radisson i Frösundavik ikväll.

Harald Ullman, presskontakt: 0708 471224

Gunnar Selheden, VD för BNI: 0708-134388