Ola Lauritzson, grundare av GI-boxen, är Årets Affärsnätverkare 2012!

Ola Lauritzson, grundare av GI-boxen, är Årets Affärsnätverkare 2012!

Tävlingen Årets Affärsnätverkare startades 2008 för att sprida ljus över nätverkandet som en viktig del i företagens försäljning och marknadsföring. Initiativtagare till tävlingen är BNI (Business Network International) som är världens största affärsnätverksorganisation.

Under en mingelkväll den 22 november utsågs Ola Lauritzson till Årets Affärsnätverkare 2012 av en jury bestående av Bicky Chakraborty, vd Elite Hotels, Mia Törnblom, coach och författare, Olle Zetterberg, vd för Stockholm Business Region, entreprenören och föreläsaren Therese Albrechtson, samt Gunnar Selheden, vd BNI Norden. Under hösten och sommaren har människor runt om i landet engagerat sig i Årets Affärsnätverkare genom att nominera kandidater till tävlingen och i år slogs nytt rekord då hela 61 kandidater var nominerade. På mingelkvällen återstod tio, av juryn utsedda, finalister som tävlade om titeln, och efter noga övervägande beslutade juryn enhälligt att utse Ola Lauritzson till vinnare. Övriga finalister var Hannah Widell och Amanda Schulman, Mårten Andersson, Tyra Sjöstedt, Veronica Hedenmark, Jens Edlund, Agnes Andersson, Pehr Dunger, Isak Nilsson samt Parham Zadeh.

Ola har synts som tv-kock och arbetar idag som föreläsare, kostrådgivare och författare. Hans entreprenöriella förmåga syntes redan 1992 då han på gymnasiet drev företaget Konglo UF (från Konglomerat) som erbjöd profilerade reklamprodukter med reklamförsedda linjaler som storsäljare. Han har därefter hunnit med att göra mer än vad de flesta andra bara kan drömma om. Ola har skrivit fackböcker om GI-metoden som översatts till ett flertal andra språk. Startat en rad företag, däribland vikt- och hälsosajten GI viktkoll samt GI-boxen, som erbjuder hemleverans av färdiglagad och nyttig mat. Genom dessa insatser har han varit starkt bidragande till att hälsomedvetenheten hos svenskarna höjts. Vidare har han startat och sålt den internetbaserade finansportalen EPO.com, varit medgrundare till hudvårdsmärket Keb Skincare samt suttit som styrelseledamot i ett flertal bolag inom musikbranschen.

Juryns motivering till Ola Lauritzson lyder:

"Han utsågs till årets entreprenör år 2007 av nätverket Founders Alliance, och sedan dess har han fortsatt att visa på sin förmåga att bygga upp ett stabilt affärsnätverk som tar honom vidare. Som kostrådgivare, föreläsare, författare och företagare har han bland annat synts som TV-kock och som deltagare i ”den hemlige miljonären”, och han driver även en blogg med råd och tips om GI. Ola Lauritzson är ett talande exempel på hur viktigt det är att ha hjärtat på rätta stället när man skapar affärer!"

- Företagande - liksom livet i stort - handlar om relationer. En viktig, förmodligen den viktigaste, framgångsfaktorn för att lyckas i din karriär bygger på ett bra kontaktnät. Personer som lyfter dig till nya framgångar, eller vänner som hjälper dig i tider av motgångar, säger Ola Lauritzson.

Gunnar Selheden, vd för BNI i Norden, startade tävlingen för att premiera duktiga affärsnätverkare och på så sätt också lyfta fram nätverkandet, som en bra och kostnadseffektiv metod för att öka företagens försäljning och marknadsföring.

- Förtroende mellan aktörerna är avgörande för möjligheterna att skapa framgångsrika och lönsamma affärer. Förtroende skapas genom personliga kontakter. Vi svenskar är lite för blyga och måste bli bättre på att bygga personliga affärsnätverk. Aktivt och systematiskt affärsnätverkande där man både ger och får nya kontakter är bra både för företagen och för tillväxten i hela vårt land, säger Gunnar Selheden vd BNI.

Läs mer om tävlingen på www.affarsnatverkare.se och om BNI på www.bni.nu

Bildtext: Från vänster: Olle Zetterberg, Therese Albrechtson, Parham Zadeh, Ola Lauritzson, Agnes Andersson, Mårten Andersson, David Lega, Gunnar Selheden, Göran Hägglund, Jens Edlund, Isak Nilsson, Hannah Widell, Richard Cederquist, Pehr Dunger och Pär Johansson

För mer information, kontakta:

Gunnar Selheden, vd för BNI i Norden

E-post: gunnar.selheden@bni.nu

Patrik Wilén, presskontakt BNI

E-post: patrik.wilen@bni.nu

BNI är världens och Sveriges största affärsnätverk som får affärer och företag att växa. Att vara medlem i BNI är en långsiktig investering som ger nya affärer och skapar tillväxt, inte bara för dig utan också de andra i nätverket. Under det senaste året har varje BNI-medlem i genomsnitt skapat nya affärer för över 400 000 kr. Det är tillväxt på riktigt - nya affärer för dig och fler jobb för samhället.