Mattias Arrhenius ny VD för Bo Edin AB och Univox

Efter 18 år på företaget och 10 år som VD hos Bo Edin AB blev det i slutet av augusti 2019 tid att lämna över stafettpinnen för sittande VD Meta Bernhager, som haft positionen sedan 2009.

”Det var enormt roligt att (2009) få frågan om att ta över som VD i Bo Edin AB som kvinna 50+. Det var en häftig utmaning och eftersom jag mår som bäst när jag känner att jag utvecklas antog jag utmaningen utan att egentligen tveka. Att lämna över VD-skapet såg jag som en lång process och jag presenterade tanken för styrelsen redan för ett par år sedan. Det är klart det var lite pirrigt att gå från ett jobb med högt arbetstempo till en lugnare tillvaro.” säger Meta Bernhager

Bo Edin AB grundades 1965 av Bo Edin och genom att vara först i världen att erbjuda slingförstärkare med true constant current växte varumärket Univox till att bli ett av världens ledande företag inom slingteknik representerat i över 40 länder. Den nye VD:n har utsetts till Mattias Arrhenius som har en gedigen erfarenhet av företaget och bred kännedom av tekniken både i och utanför verksamheten.

”När jag tänker tillbaka på min tid som VD är jag nöjd med det jag åstadkommit och den resa både företaget och jag själv gjort. Jag är glad att det var Mattias som kom in som VD, kul att lämna över till en yngre generation och dessutom delägare i företaget. Mattias kommer att tillföra mycket genom sin ungdomliga entusiasm, teknikkunnande och sociala förmåga. Jag önskar Mattias ett varmt lycka till, det kommer att bli kanon!” säger Meta Bernhager.

2009, samma år som Meta tog över som VD började Mattias för första gången på Bo Edin AB som sommararbetare på lagret. Sommarjobbet drog ut på tiden och ganska snart var han fast anställd med arbetsuppgifter inom teknikmodifikation, produktion och administration.

”Självklart var det en stor ära när jag fick erbjudandet att ta över efter vår tidigare VD, Meta har gjort ett fantastiskt arbete och jag har stora skor att fylla.” Säger Mattias Arrhenius

Mattias har studerat maskiningenjörsprogrammet i industriell ekonomi och produktion på KTH och har tidigare bland annat erfarenhet som projektledare hos MTR och produktionstekniker på Scania Powertrain. Hans brinnande intresse för teknik och teknisk utveckling är något som sporrar alla runt honom, vilket tillsammans med en hälsosam framtidsutsikt spår en ljus framtid för Bo Edin AB och varumärket Univox.

”Vi har utmaningar framför oss, men framförallt mycket stora möjligheter. Jag ser hur vi på Bo Edin kan bidra aktivt till att göra Sverige mer tillgängligt vilket är bland de noblaste målen ett företag kan ha. Vi kommer fortsätta lägga fokus på support till våra kunder inklusive våra slutkunder. Tillsammans kan vi få ett mer tillgängligt Sverige men det gäller att vi gör det arbetet som krävs i alla led och fortsätter att söka de bästa lösningarna.”

Slingförstärkare med true constant current är inget nytt – men det finns goda anledningar att samma typ av teknik har använts sedan 60-talet. Med en hörslinga behövs inga tillbehör, halsslingor, sändare eller mottagare – T-spolen i hörapparaten i samarbete med det konstanta magnetfältet som slingsystemet skapar sköter allt och överför ljudet trådlöst från förstärkaren till hörapparaten.

”Den kunskap vi byggt upp sedan 1965 kring tekniken drar vi nytta av än idag när vi har marknadens effektivaste och mest robusta förstärkare. Vi kommer att lägga in ytterligare växel på teknikutvecklingen och ser hur vi kan implementera våra produkter i nya segment. Tittar vi på England som ett föregångsland har vi en bit att gå i Sverige.”

Med uppdaterad ledning och vidgad vy tar Bo Edin AB sikte på 2020.

”Om jag ska tala fritt kring framtiden så är det otroligt viktigt att vi, hela kedjan från beställare till slutkund, vågar ställa krav och stå upp för vad vi är värda. När jag hör att personer med nedsatt hörsel inte blir tagna på allvar eller skäms över sin hörsel blir jag besviken och bestört! Detta ser jag som någonting vi måste arbeta med. Jag vill uppmana alla att våga ta plats och kräva ett mer tillgängligt Sverige. Det kommer i alla fall jag att göra.”

Mattias Arrhenius tillträdde som VD för Bo Edin AB den 1:a september 2019.

• Företagande, allmänt

Bo Edin AB -  världsledande innovatör och leverantör av högkvalitativa hörselprodukter