Ny elcertifikatrapport - de senaste nyheterna och prisprognoserna

Senaste händelserna inom elcertifikat

Som vanligt bjuder Bodecker Partners rapport på en blandning av intressanta nyheter, prisdiskussioner och statistik. Målet på 28,4 TWh till 2020 är redan uppnått med 1 TWh och det är troligt att de återstående 17 TWh till 2030 kommer "'ätas upp" mer före start. Vi sammanfattar också rapporter om havsbaserad vind samt diskuterar prisutvecklingen under sommaren och vår tro framöver.

Månadens Insyn

I kölvattnet av Kalix vindkrafts konkurs har vi i denna upplaga fokus på just obestånd i vindkraftsbolag. Hur ser vägen fram till konkurs ut? Vad händer därefter – finns intressenter som vill ta över? Och vad bör nya aktörer tänka på före beslut? Vi intervjuar Johan Sölveland, advokat och konkursförvaltare för Gothia Vind samt Carl-Wilhelm Levert från PwC som precis publicerat studien ”Svensk vindkraft – fortsatt snålblåst”.

Krönika

”En tioårsprognos för elcertifikat borde snarare kallas spådom”. Missa inte Fredrik Bodeckers krönika ”Långtidsprognoser – något att lita på eller skylla på?”

Ladda ner rapporten Elcertifikat No 8 här

Vill du ha nästa nummer direkt i din mailbox?

Maila din e-post adress till info@bodeckerpartners.com så registrerar vi din prenumeration av rapporten - helt kostnadsfritt. Vi tar gärna emot feedback, frågor och förslag på intressanta ämnen till våra Insyn-reportage. Kontakta vår analyschef Mia Bodin, mia@bodeckerpartners.com

För att läsa mer om Bodecker Partners och vårt koncept Private Energy, besök vår hemsida www.bodeckerpartners.com

Trevlig läsning önskar vi på Bodecker Partners!