Rapport utsläppsrätter: Hur påverkas EU ETS av det nya vinterpaketet?

Andra upplagan av Bodecker Partners rapport med fokus på utsläppsrätter är ute. Varje nummer innehåller politiska nyheter kring utsläppsrätter, hur prisprognosen ser ut i det korta och långa perspektivet samt vidareutvecklingen av EU ETS.

I månadens INSYN-reportage har vi intervjuat bolag inom flygindustrin - Novair och BRA. De har berättat om hur de arbetar med sina inköp av utsläppsrätter, hur de påverkas av EU ETS och vad de anser om ICAO:s överenskommelse. Vi avslutar med en artikel kring Kinas kommande handelssystem – ytterligare ett led i deras stora energiomställning?

Vinterpaketet

Den 30:e november presenterade EU-kommissionen sitt förslag om ett nytt “Energipaket” (kallas även "Clean Energy for All Europeans"). Paketet innehåller uppslag på en mängd nya regleringar och direktiv för energieffektivitet och förnybar energi. Förnybarhetsmålet 2030 kommer ligga still medan energieffektiviseringsmålet höjs från 27% till 30%. Läs mer om hur vinterpaketet kommer påverka handelssystemet för utsläppsrätter (EU ETS) i vår senaste rapport, Utsläppsrätter #12.

Ladda ner rapporten Utsläppsrätter #12 här

Trevlig läsning!

Vill du löpande ha rapporten direkt i din inkorg? Maila din e-post adress till info@bodeckerpartners.com så registrerar vi din prenumeration av rapporten.

Vi tar gärna emot feedback, frågor och förslag på intressanta ämnen till våra Insyn-reportage. Kontakta vår analyschef Mia Bodin, mia@bodeckerpartners.com

För att läsa mer om Bodecker Partners och vårt koncept Private Energy, besök vår hemsida www.bodeckerpartners.com