​Årets Augustpristagare till Bodens stadsbibliotek i vår

Under våren kan besökarna på Bodens stadsbibliotek se fram emot en kväll med årets Augustpristagare Magnus Västerbro. Han kommer för att berätta om hungeråren som formade Sverige och drabbade Norrbotten mycket hårt.

Idag presenterar Bodens bibliotek vårens program. Några höjdpunkter ur höstens program:

Magnus Västerbro, författare och journalist, uppväxt i Luleå, som tilldelades årets Augustpris i fackbok-klassen sin bok Svälten, som berättar om hungeråren som formade Sverige och drabbade Norrbotten mycket hårt(12/3)

Boden 100 år, Erling Molin berättar om Bodens utveckling under hundra år som stad. Föreläsningen är en fortsättning på den mycket välbesöktaBoden från by till stad. (7/2)

Sportlov med tema rymd och teknik. Stadsbiblioteket har under sportlovet rymd- och tekniktema. Det bli högläsning på temat, pyssel, tävlingar och annat skoj för sportlovslediga. Det blir också en mysryslig filmkväll för skollediga med filmen Rum 213 (7/3)

Dessutom under våren: boktipsfrukost, hundar, musik från Tornedalen, arktiska klimatförändringar, författarbesök: Ulla Brännström-Englsperger, Världsbokdagen, brädspel, babysång, bokhyllehäng, sagoklubben, bokcirkel för ungdomar och digitala tisdagar (teknikhjälp).

Programmet för vuxna finns att läsa här:https://issuu.com/70804/docs/program_vt2019_webb
Programmet för barn och unga finns att läsa här:https://issuu.com/70804/docs/program_barn_unga_vt2019_webb

Kontaktperson: Camilla Andersson
E-post: camilla.andersson@boden.se

Kontaktperson: Fredrik Rönnberg
E-post: fredrik.ronnberg@boden.se

Bodens kommun är Bodens största arbetsgivare med cirka 3500 totalt anställda. Boden ligger 4 mil från Luleå, i korsningen mellan stambanan och malmbanan. Historiskt sett har järnvägen och militären varit de största aktörerna i kommunens utveckling. Då Centrallasarettet blev utökat med allmänmedicin växte också sjukvårdens inverkan på Boden. Sjukhuset har flyttat och militären är betydligt mindre så numer satsar Bodens kommun mycket på järnvägen och näringslivet.