Armbrytning läggs till på SM-veckan vinter i Luleå och Boden.

​Armbrytning på SM-veckan vinter

Vi presenterar den sista deltagande idrotten till SM-veckan i Luleå och Boden 25–31 mars – armbrytning. Idrotten gör premiär i tävlingssammanhanget och tävlingarna kommer att ske i Luleå Energi Arena under SM-veckan vinter.

– Med SM-veckan vill vi synliggöra idrottsrörelsens mångfald. Armbrytning gör debut på SM-veckan och det är alltid roligt att kunna erbjuda ytterligare en ny idrott för SM-veckan-publiken och TV-tittarna, säger Maria Hallberg, Riksidrottsförbundets projektledare för SM-veckan.

Totalt tävlar 20 idrotter under SM-veckan vinter. Inom kort presenteras det fullständiga dagsprogrammet med dagar och tider för de olika tävlingarna.

– Det känns kul att publiken får möjlighet att uppleva den bredd som finns inom svensk idrott då en intressant mix av utomhus- och inomhusidrotter tävlar på våra arenor. Nu lägger vi de sista pusselbitarna och kan snart presentera ett fullständigt dagsprogram, säger Sandra Ottosson, huvudprojektledare SM-veckan Luleå/Boden.

Beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

Samtliga idrotter för SM-veckan vinter i Luleå/Boden:

Alpinrodel, tävlingsarena Ormberget
Alpint (slalom och parallellslalom), tävlingsarena Storklinten
Armbrytning, tävlingsarena Luleå Energi Arena
Bowling, tävlingsarena Strajk Alley
Crosskart, tävlingsarena Norra hamn/Isbanan
Cykeltrial, tävlingsarena Arcushallen
Draghundsport, tävlingsarena Pagla skidstadion
Isracing (bil), tävlingsarena Norra hamn/Isbanan
Jujutsu, tävlingsarena Luleå Energi Arena
Längdskidor, tävlingsarena Pagla skidstadion
Puckelpist (parallell och freestyle), tävlingsarena Måttsund
Rallycross, tävlingsarena Norra hamn/Isbanan
Rallysprint, tävlingsarena Boden Arena
Skicross, tävlingsarena Storklinten
Skidorientering, tävlingsarena Pagla skidstadion
Skidskytte, tävlingsarena Pagla skidstadion
Stadioncross, tävlingsarena Södra hamn
Virtuell bilsport, tävlingsarena Luleå Energi Arena
X-trial, tävlingsarena Arcushallen

Med reservation för ändringar.

Läs mer på smveckan.se

Kontaktpersoner:
Maria Hallberg
Projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet
maria.hallberg@rfsisu.se

Sandra Ottosson
Huvudprojektledare, SM-veckan Luleå/Boden
sandra.ottosson@boden.se

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. Både 2018 och 2019 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.

Sandra Ottosson

Huvudprojektledare SM-veckan Luleå/Boden SM-veckan 2024 073-0413647