Banbrytande klass på Björknäsgymnasiet

Banbrytande klass på Björknäsgymnasiet

Gymnasieprogrammet GameDev i Boden krossar stereotyper inom spelbranschen och visar goda tecken på hur framtiden kan komma att se ut.

Den nya klassen på GameDev-programmet innehåller elever som kommer från Kiruna i norr till Stockholm i södra Sverige. Och det är en grupp som sticker ut. I alla fall inom spelbranschen där fyra av fem anställda är män. Klassen består nämligen av en jämn fördelning av män och kvinnor och innehåller dessutom andra könsidentiteter.

– Nu ser vi en tydlig förändring i den yngre generationen, vilket känns jättepositivt för framtiden, säger Emil Sandberg, näringslivsutvecklare vid Boden Gamecamp.

Om tre år, 2025, siktar Boden Gamecamp på att ha 700 studerande, 15 utbildningar, 500 arbetande inom spel och en helt jämn könsfördelning och diversifiering, så tydligt som 50/50.

– Det sistnämnda målet har varit det allra svåraste, men lyckas vi så kommer det ge otroligt mycket till den svenska spelbranschen och vi vill ligga i framkant. Den här klassen visar också att det är dit vi är på väg, säger Emil Sandberg.

Under hösten 2022 kommer det att finnas 300 studenter fördelat på sju utbildningar. Dessutom 60 arbetande inom spel och 15 registrerade bolag på Boden Gamecamp.
En stor utveckling sedan 2017 när arbetet startades och där siffrorna stod på noll.

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.

Selma Knutsson

Marknadsföringsansvarig Boden Gamecamp 070 5087614