Boden Årets landsbygdskommun 2023 i Norrbotten

Boden Årets landsbygdskommun 2023 i Norrbotten

I samband med årsmötet för Hela Sverige ska leva Norrbotten, den 12 maj i Harads, delades priset Årets Landsbygdskommun i Norrbotten ut. Bodens kommunalråd Claes Nordmark och näringslivschef Mats Berg mottog priset av ordförande Lars Bergström och Leif Engström, Hela Sverige ska leva Norrbotten.

Motivering:

“Hela Sverige ska leva Norrbotten vill uppmärksamma det arbete som gjorts och planerats för att skapa utveckling på landsbygden i Bodens kommun.

Genom att starta servicepunkterna och ge turismen möjlighet att utvecklas i bygden samt stötta företag och föreningsverksamhet, har dessa åtgärder bidragit till att det sammantaget skett en utveckling av hela kommunen. Stad möter land, land möter stad.

När Bodens kommun fick den stora etableringen av H2GS och den gröna omställningen till fossilfritt, har Bodens kommun utökat samarbetena utanför stadskärnan hos byarna och det är en stor bedrift för en liten kommun.”

Det är hedrande och ett fortsatt erkännande för det jobb vi lägger ner på att inkludera hela vår landsbygd i det pågående samhällsbygget. Det är något vi gjort över tid då vi sen länge insett styrkan i våra livskraftiga byar där det händer otroligt mycket. Och det är en självklarhet att vi i Boden ska jobba på det sättet. Jag vill hylla alla på Bodens kommun och alla i våra byar som arbetar med att utveckla landsbygden. Utmärkelsen visar att vårt samarbete fungerar mycket bra, säger Claes Nordmark, kommunalråd.

Med våra servicepunkter får vi en nödvändig och närvarande kontaktyta i det fortlöpande utvecklingsarbetet tillsammans med våra landsbygdsnoder. Ledtider kortas och vi skapar ett gynnsammare och mer dynamiskt samverkansklimat i våra näringslivsprocesser. Det här är en styrka och konkurrensfördel i vår pågående samhällsomställning, säger Mats Berg, näringslivschef.

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation med tusentals lokala utvecklingsgrupper. De är samhällsföreningar och byalag, men också hembygdsföreningar och idrottsföreningar. Det finns 24 länsavdelningar till hands för stöd och rådgivning till grupperna i sina respektive områden.

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.