Rekryteringsplattformen MindDig ska locka talanger till norra Sverige och Bodens kommun är med.

Boden pilotkommun i digital global talangportal

Det är med den digitala plattformen MindDig som några av de största industriföretagen i den gröna nyindustrialiseringen ska attrahera ny nödvändig spetskompetens till regionen. Och Boden är tillsammans med Umeå med från uppstarten.

H2 Green Steel, LKAB, SSAB, Northvolt, Vattenfall, Boliden, Mobilaris, Skellefteå Kraft och Luleå Tekniska Universitet är några av de stora aktörer som nu tillsammans lanserar en global rekryteringsplattform för att attrahera spetskompetens. Man gör det på engelska då många av de tilltänkta talangerna finns utanför Sveriges gränser. MindDig är en digital plattform skapad för att locka världens bästa talanger till regionen för att förverkliga en fossilfri framtid.

Över 1 000 miljarder kronor investeras i norra Sverige för att möta klimatutmaningarna. Inom 5 år kommer företagen att behöva anställa mer än 25 000 personer i många olika yrken. Att detta lyckas är avgörande för att Sverige och Europa ska kunna uppnå sina klimatmål.

Förutom de stora företagen finns också två kommuner med vid lanseringen, Boden och Umeå. Boden får därmed chansen att profilera och visa upp sig då alla talanger förutom att jobba också ska bo och leva någonstans. Här kommer Boden att locka med sitt #Närhetsliv och allt annat som nu händer i Boden.

– När vi fick frågan av Markus Gustafsson i våras tyckte vi det lät det spännande och hakade givetvis på. För oss handlar det om en hel samhällsomställning där vi Boden är på väg in en ny oerhört spännande tillväxtfas. Kompetensförsörjningen är en nyckelfråga även här och vi ser MindDig som en smart möjlighet att möta upp delar av det behovet, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden.

I nära samarbete med industriföretagen har MindDig utvecklats av Markus Gustafsson, entreprenör, själv uppvuxen i norra Sverige, tillsammans med Chana Svensson, jurist och entreprenör inom green tech från USA.

Kontakt / Claes Nordmark, kommunalråd, 070-234 24 27

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. Både 2018 och 2019 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.

Claes Nordmark

Presskontakt Kommunalråd Kommunalråd, kommunstyrelsens ordförande, Bodens kommun 0702342427
Josefin Wiklund

Presskontakt Kommunikatör 0921-621 17

Relaterad media

Boden satsar på utveckling

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. 2018 och 2019 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.

Bodens kommun
Stadshuset