Claes Nordmark (S), kommunalråd tillsammans med Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv

Boden rankas högst i Norrbotten – igen

Svenskt näringsliv har släppt sin senaste ranking av företagsklimatet bland Sveriges 290 kommuner. Boden rankas åter högst i Norrbotten och landar på plats 94.

Luleå är näst bäst på plats 121 och Älvsbyn är trea på plats 132. Sämst företagsklimat i hela Sverige har Pajala.

– Det är glädjande att se att Boden håller sig inom topp 100 i Sverige. Fantastiskt kul att se att attityder för tjänstemän och politiker är bra, säger Hans Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Norrbotten.

2019 års ranking bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomfördes under perioden januari-april 2019 och ytterligare en tredjedel statistik från SCB och UC. Rankingen innehåller totalt 18 faktorer som viktas olika tungt. Boden ligger bättre till än rikssninttet på samtliga utom en av dessa punkter.

Jämfört med förra året höjdes Bodens företagares betyg framför allt på kommunpolitikers attityder gentemot företagande. Även tjänstemännens, skolans och allmänhetens attityder upplevdes bättre.

– Vi jobbar i Boden på många olika håll med vårt närhetsliv och uppenbarligen är det också nära mellan oss på kommunen och företagen, och det är en förutsättning för att vi ska ha en bra känsla för varandra och en bra attityd gentemot varandra. Det är jättekul att vi ligger på ungefär samma plats i rankningen som ifjol men vi kan bättre, vi siktar högre, säger Claes Nordmark, kommunalråd (S), Bodens kommun.

Boden har också betydligt fler nyföretagsamma personer än förra året och klättrar 57 placeringar på den delrankingen som bygger på statistik från SCB.

Boden rankas fortsatt högt när det gäller bland annat tillämpning av lagar och regler, service till företag och tele- och it-nät. Företagens egna initiativ får också bra betyg.

– Det är ett väldigt prioriterat arbete att ha en tät dialog och vara tillgängliga för företagen. Och att försöka vara rådgivande istället för att vi kommer med pekpinnar och är myndighetsutövare, säger Mats Berg, kommunchef tillika näringslivschef på Bodens kommun.

Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag.

Läs mer här: https://www.foretagsklimat.se/boden

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. 2018 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.