Biogasanläggningen i Boden. Foto: Mats Engfors, Fotographic

Bodens kommun utmanar dig under Earth Hour 2019

Earth Hour är världens största klimatmanifestation och arrangeras av Världsnaturfonden WWF för 13:e året i rad. Årets datum är lördagen 30 mars kl. 20.30-21.30.

I år kommer Bodens kommun att arrangera en tävling på Instagram för att inspirera till att minska matsvinnet och minska användning av plastpåsar.

En hållbar kommun

Bodens kommun verkar för en samhällsstruktur med lågt klimatavtryck. Klimat, miljö och energi är ett av de övergripande politiska fokusområdena i Bodens kommun.
- En framgångsrik hantering av miljöfrågorna är central för kommunens utveckling av välfärd och livskvalitet. Bodens kommun är medlem i Sveriges ekokommuner sedan 1995 och vårt arbete för miljön har pågått sedan dess, säger Sara Chlot, Miljöstrateg.

Tävla med Bodens kommun

Laga mat på rester, publicera en bild på maträtten på Instagram och hashtagga #bodenskommun, #närhetsliv och #earthhour2019. Gå till turistbyrån på Kungsgatan 40 och visa upp inlägget så får du en tygpåse i organisk bomull. Tävlingen pågår 29 mars till 6 april, eller så långt lagret räcker. Genom att delta hjälper du oss att sprida budskapet och inspirera andra.

Mer information på boden.se/evenemang.

Earth hour

Earth Hour startade för drygt tio år sedan, som en enkel symbolhandling för klimatet. Då var manifestationen liten, men med åren har den vuxit och nu engagerar den varje år hundratals miljoner människor i allt fler länder. Förra året deltog 188 länder och territorier!

– Genom att sprida Earth Hours budskap kan vi uppmuntra och inspirera till att ställa om till en globalt hållbar livsstil. Vi är med i WWFs Earth Hour för att vi vill belysa vikten av biologisk mångfald och sätta fokus på klimatfrågan i vår kommun, säger Sara Chlot, Miljöstrateg.

Fokus i år är att uppmärksamma både klimatförändringarna och den minskande biologiska mångfalden och hur dessa hänger ihop. Klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald riskerar att underminera naturen och mångfalden som gjort människans fantastiska utveckling möjlig och som är basen för vår framtida överlevnad. Tillsammans måste vi se till att ändra på dessa negativa kurvor – för vår och planetens skull. Därför är årets temaslogan ”Connect2Earth- för att vi och naturen hör ihop”!