Bodens hållbarhetsvecka arrangeras den 22-28 maj med det smarta gröna i fokus. Foto: Mats Engfors, Fotographic

Det smarta gröna i fokus på Bodens hållbarhetsvecka

I Bodens pågående samhällsomställning är hållbarhetsfrågorna centrala och avgörande framgångsfaktorer. Med anslaget #detsmartagröna som en grön tråd befinner Boden sig i en spännande tillväxtresa. För att sätta extra fokus på hållbarhetsfrågorna i Boden arrangeras en hållbarhetsvecka den 22-28 maj.

Bodens kommun, Bodens Energi och Boden Business Park arrangerar tillsammans Bodens hållbarhetsvecka den 22-28 maj. Med ett brett utbud skapas ökat engagemang, kunskap och insikter om hållbarhet och framtidens samhälle. Målet är också att bygga och förstärka relationer mellan de gröna industriella satsningarna och de lokala krafterna i Boden och övriga regionen. Platser och anläggningar som jobbar med hållbarhet öppnas för allmänheten. Företag, föreningar, privatpersoner och offentliga förvaltningar bjuds in till inspirerande dialoger, föreläsningar och aktiviteter.

Veckan inleds på måndag den 22 maj med en föreläsning av Johan Kuylenstierna, generaldirektör för Formas, med efterföljande panelsamtal med Thomas Fägerman, VD Boden Business Park och Ida-Linn Näzelius, VP of Environment and Society H2 Green Steel. Ämnet är Klimatfrågan i ett geopolitiskt perspektiv – Från domedag till drivkraft för positiv samhällsutveckling.

Därefter följer ett frodigt program med allt från biologisk mångfald i våra trädgårdar till öppet hus i växthuset där även den mänskliga hållbarheten gror. Cykelutmaning för den som tar hojen mellan aktiviteterna, mångbruk av skog, familjeaktiviteter, pop-up-ÅVC, hållbart spelevent, leksaksbytardag, hållbart mode, turismutveckling i hållbarhetens tecken och mycket annat kantar veckan på en mängd olika mötesplatser i och runt Boden.

– Hållbarhetsveckan skapar framtidstro med en mängd roliga aktiviteter och evenemang där alla kan känna sig delaktiga i den gröna samhällsomställningen som sker, säger Sara Olsson, projektledare för Hållbarhetsveckan i Boden.

För mer information: Sara Olsson, projektledare 070-6242453, samt initiativtagare Bodens Energi Anna Jonsson 070-5245420.

Välkommen att besöka Boden och se utbudet av vårt smarta gröna!