Drömgräns nådd för Boden – topp 50

Drömgräns nådd för Boden – topp 50

Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet offentliggjordes under onsdagen. Boden fortsätter klättra uppåt på den nationella rankingen och passerar en efterlängtad nivå.

Resultatet visar att Boden fortsätter att förbättra sig – hela 24 placeringar – från plats 68 till plats 44. Det innebär att Boden än en gång är den kommun i Norrbotten med det bästa företagsklimatet, men också att ett delmål har uppnåtts. En uttalad ambition som har funnits sedan 2018 när kommunen passerade plats 100 – att ta sig in på topp 50-listan.

Svenskt Näringsliv mäter varje år drygt 30 000 företags upplevelser av att driva företag i sina kommuner. Svaren från enkäten ger en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen. Resultatet räknas sedan samman med fem statistikfaktorer till en ranking som gör det möjligt att jämföra Sveriges 290 kommuner.

På åtta år har Boden gått från plats 274 till 44 och sticker ut bland länets övriga kommuner.

– Det är otroligt glädjande att vi lyckas nå målet att vara bland de 50 bästa kommunerna i landet.I Boden har vi tillsammans lyckats att skapa en stark dialog mellan kommunen, våra företagare och många fler därtill. Den företagskultur vi utvecklar är en framgångsfaktor i den omfattande industri- och samhällsomställningen vi nu har gått in i. Nu ska vi sätta upp ett nytt delmål och det är att vi i Boden ska fortsätta hålla oss på den här höga nivån samt att vi ska ta över ledartröjan från Timrå och ha det bästa företagsklimatet i hela Norrland, säger Claes Nordmark, kommunalråd.

– Som kommun- och näringslivschef är jag självklart enormt stolt över vår prestation. Det är ett hårt och målmedvetet arbete som fortsätter ge resultat. Det är extra positivt och glädjande att vi ser en positiv utveckling både i Svenskt Näringslivs undersökning och i SKR:s insiktsundersökning. Nu ska vi ska fortsätta vårt gemensamma utvecklingsarbete med att göra Boden attraktivt för våra företagare, säger Mats Berg, kommun- och näringslivschef.

Kontakt /

Claes Nordmark, kommunalråd, 070-234 24 27

Mats Berg, kommun- och näringslivschef, 070-675 77 80

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.