Vy över Boden Industrial Park. Foto Mats Engfors/Fotographic

En milstolpe i Bodens samhällsomställning

Då detaljplanen för Boden Industrial Park (BIP) nu vunnit laga kraft möjliggörs fortsatt exploatering på den 550 hektar stora industriparken strax öster om Bodens tätort.

Den godkända detaljplanen säkerställer möjligheten att söka bygglov. Just nu primärt för H2 Green Steel men även för andra intressenter som har visat intresse för etablering på Boden Industrial Park. Hittills har H2 Green Steel genomfört åtgärder som omfattas av deras byggnadsdom vilket innefattar flyttning av stora mängder material, att skapa massbalans, stängsla in stora delar av området. Markstabilisering pågår där de största och högsta byggnadsdelarna kommer att finnas. Hittills har över 500 000 m3 morän och vegetationsmassor flyttats.

Bodens Energi AB har dragit fram byggel som omfattar 10 megawatt. Bodens kommuns vatten- och avloppsavdelning har grävt fram dricksvatten till området. Projektering av övrig infrastruktur under och ovan jord är under intensiv framdrift.

– Fantastiskt roligt att vi nu kan ta nästa steg i samhällsomställningen där Boden Industrial Park med H2 Green Steels miljardsatsning på många sätt symboliserar nyindustrialiseringen här i Norra Sverige. Detaljplanen är utan tvekan ett stort steg i rätt riktning när vi kliver vidare i vår tillväxtresa och vi ska gör allt vi kan för att möjliggöra ännu fler nya etableringar här i Boden, säger Claes Nordmark, kommunalråd.

– Det är förstås ett positivt besked för H2 Green Steel att detaljplanen för Boden Industrial Park vunnit laga kraft. Vår tidplan innehåller ett antal milstolpar som vi måste möta och detta är en sådan milstolpe som vi nu kan räkna hem. Vi är tacksamma att domstolarna har hanterat överklaganden så snabbt och det är även ett erkännande av kommunens gedigna arbete som ligger bakom den här detaljplanen, säger Ida Westberg, chefsjurist på H2 Green Steel.

– För mig som levt med projektet ett par år nu känner jag en viss stolthet för det vi faktiskt lyckats åstadkomma. Men också en stor portion ödmjukhet då vi verkligen känner att vi är del av en större, global och grön omställning där vi i Boden faktiskt bidragit, säger Cecilia Kvibacke, planerings- och utvecklingsansvarig för Boden Industrial Park på Bodens kommun.

Kontakt /

Claes Nordmark, kommunalråd, 070-234 24 27

Cecilia Kvibacke, planerings- och utvecklingsansvarig för Boden Industrial Park på Bodens kommun, 070-627 06 88

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.