Fortsatt förtroende för spelutbildningar på Boden Game Camp

Fortsatt förtroende för spelutbildningar på Boden Game Camp

Changemaker Educations har blivit beviljade att bedriva YH-utbildningarna Futuregames Game Designer och Futuregames Game Programmer på Boden Game Camp. Det meddelade Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) under torsdagen.

Yrkeshögskoleutbildningarna söks omgångsvis och startade första gången hösten 2021. Nu har Changemaker Education fått fortsatt förtroende för utbildningarna, som bedrivs av det egna varumärket Futuregames.

– Det känns väldigt positivt att vi kommer att fortsätta ha ett brett utbud av utbildningar och att vi får fortsätta se morgondagens stjärnor utvecklas här på Boden Game Camp, säger Hanna Müller, näringslivsutvecklare med fokus på spelbranschen på Boden Business Park.

Nästa utbildningsstart är hösten 2024 och utbildningarna omfattar 550 YH-poäng, vilket innebär cirka 2,5 års heltidsstudier. Båda har elva platser i Boden. Hösten 2024 startar även YH-utbildningarna Animator and VFX Artist och QA / Game Tester, samt Komvuxutbildningen Game-dev indie och gymnasieutbildningen GameDev-programmet. Oskar Pettersson är studio manager på spelstudion House of How i Sävast.

– Alla vi på House of How är otroligt glada över nyheten. Att vi får ha kvar utbildningarna och får tillgång till den kompetenspoolen som de bidrar med och den levande miljö de tillför till det lokala ekosystem är kritisk för vår fortsatta tillväxt. Vi ser fram emot många års fortsatt samarbete.

Boden Game Camp är ett unikt ekosystem för dataspelsindustrin i Boden. Med sina cirka 300 studenter är de en integrerad del av Boden Business Park, som är hjärtat i Bodens näringslivsutveckling. Till Boden söker sig studenter från hela Sverige och världen. Spelutbildningarna här ger goda förutsättningar till en karriär i en digital framtidsbransch.

Kontakt / Hanna Müller, näringslivsutvecklare Boden Business Park med inriktning mot spelbranschen / 073-064 23 07

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.