Höstens höjdpunkter på Bodens stadsbibliotek

I höst kommer författarna Anna Laestadius Larsson, Susanna Alakoski och Arne Mülller till Bodens stadsbibliotek. Dessutom blir det bland mycket annat en föreläsning om Eyvind Johnson av Peo Rask, och naturfilmvisning med Göran Emerius. För barn och unga är höstens höjdpunkt barnboksveckorna, i år med spöktema. Höstens nyhet är en workshop i kreativt skrivande.

Höstens program är här!

Besökarna kan se fram emot en inspirerande höst på Bodens stadsbibliotek.

I slutet av september (29/9) är det dags för höstens första författarbesök då Anna Laestadius Larsson kommer till biblioteket, för ett spännande föredrag om att skriva ”herstory”. Hon har ett stort intresse och engagemang för kvinnohistoria, vilket inte minst märks i hennes kritikerrosade romaner Barnbruden, Pottungen och Räfvhonan – en trilogi om kvinnors liv under 1700-talet.

Under psykiatriveckan i oktober (4/10) får biblioteket besök av författaren Susanna Alakoski, mest känd för Augustprisvinnande Svinalängorna. Hennes senaste bok April i Anhörigsverige är en litterär dagbok om medberoende och om att ha en missbrukande anhörig.

Den 10 november kommer journalisten och författaren Arne Müller till biblioteket för att prata om den högst aktuella norrlandsfrågan. I norra Sverige satsas det mångmiljardbelopp på gruvor och vindkraft. Men finns det rent av en Norrlandsparadox? I boken med samma namn har han granskat vad miljardinvesteringarna i vindkraft och gruvor har gett tillbaka till norrlandslänen i form av jobb och vinster.

Dessutom blir det föreläsningar om bland annat Eyvind Johnson (Peo Rask), svampplockning och att publicera sig på nätet, samt en föreläsning med filmvisning när filmaren Göran Emerius berättar om den fjällnära skogen – den sista utposten.

Biblioteket fortsätter med de uppskattade boktipsfrukostarna, en gång i månaden hela hösten. Besökarna bjuds in att dela boktips med personalen och varandra medan de äter frukost till självkostnadspris. Varannan vecka blir språkträning på svenska när vi har språkcafé på biblioteket.

Barnens bibblo

Barnens höjdpunkt i höst blir de tre veckor långa barnboksveckorna där det spökar på bibblan! Vi startar redan på höstlovet med ett läskigt Halloweenpyssel och fortsätter med spöken och annat otäckt fram till 19 november.

För små barn återkommer den populära babysången där Madde Lundbergsjunger och spelar på onsdagsmorgnar från den 21 september. Sagostund och pyssel en lördag i månaden med Julia Grönberg lockar dem mellan 3 och 7 år.

I en satsning på ungdomar har biblioteket en bokcirkel med tema fantasy och dystopier, samt en workshop i kreativt skrivande, för den som har författardrömmar eller bara är nyfiken på skrivande.

Välkomna till stadsbiblioteket i höst!

Programmet i sin helhet finns att, läsa på nätet (flash), ladda ner (pdf), eller att hämta på biblioteket.

Kontaktperson: Camilla Andersson
E-post: Camilla.Andersson@boden.se