Svante Renberg, grundare Svantes Vilt & Bär, tillsammans med Sandra Stenman, upphandlare Bodens kommun. Svante gick tyvärr hastigt bort i mitten av januari 2020.

Lokalt viltkött till Bodens skolelever och äldre

​Bodens kommun har tecknat avtal med Svantes Vilt & Bär i Harads för leverans av lokalt viltkött till kostenhetens verksamheter. Det innebär att alla förskolor, skolor, äldreomsorgen, hemtjänsten samt särskilda boenden kommer att få älg- och renkött serverat.

– Fantastiskt roligt att Bodens Kommun ska få servera älg- och renkött till barn, ungdomar, och äldre. Kommunen har en tydlig politisk målsättning som prioriterar att köpa lokalproducerade livsmedel. Älg och ren tillhör skogens naturliga kretslopp, mer ekologiskt än så kan det inte bli, säger Sandra Stenman, upphandlare ansvarig för avtalet.

Avtalet är giltigt i två års tid, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Rent praktiskt handlar det om renskav, älgskav, älgköttfärs och älggrytbitar.

– Vi är glada och stolta att vi får leverera till kommunen, och att de kommer få närproducerad mat av hög kvalitet, säger Andreas Renberg, vd Svantes Vilt & Bär.

Företagets grundare och ordförande, Svante Renberg, gick tyvärr hastigt bort för ett par veckor sedan, kort efter att avtalet var färdigställt.

– Han var stolt över att vi fick det här avtalet med kommunen och att det gått bra för oss. Det här är hans livsverk och han har varit väldigt noggrann med att vi ska ha hög kvalitet på våra produkter, och det är ju tack vare honom som företaget finns, säger Andreas Renberg.

För mer information kom avtalet, kontakta:

Sandra Stenman
tel: 0921-62475