Magnus Åkerlund blir kommunchef i Boden. Foto: Mats Engfors, Fotographic

Magnus Åkerlund kommunchef i Bodens kommun

Det blir Magnus Åkerlund som får uppdraget som kommunchef i Bodens kommun. Han har sedan november förra året haft rollen som tillförordnad kommunchef. Förordnandet övergår nu i permanent funktion och uppdrag.

Magnus Åkerlund har även tidigare varit verksam inom Bodens kommun som förvaltningschef för arbets- och utbildningsförvaltningen. Magnus Åkerlund tillträder officiellt som ordinarie kommunchef den 9 oktober. Han efterträder Mats Berg som nu är näringslivschef och VD för Bodens kommunföretag AB.

– Jag har haft förmånen att testa uppdraget en tid och känner att det är något jag vill fortsätta göra. Att vara kommunchef i Boden mitt i den samhällsomställning vi befinner oss är fantastiskt spännande och stimulerande. Det är med stor ödmjukhet och respekt jag tar mig an detta men känner mig också omgiven av otroligt många kompetenta medarbetare, säger Magnus Åkerlund, kommunchef.

Kontakt:

Magnus Åkerlund, 070-222 79 51

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.