Nominerade till EyvindJohnson-priset 2019

Sami SaidMirja Unge,och Linnéa Axelsson, är nominerade till Eyvind Johnson-priset 2019.

Pristagaren offentliggörs den 16 november kl 14.15 i Boden. Prisceremonin är del av en eftermiddag med samtal kring Eyvind Johnsons författarskap under ledning av kulturjournalisten Kerstin Wixe.
Mirja Unge nomineras för sin virtuosa förmåga att i romanen Jag går och lever med ett nattsvart språkflöde skildra en tonårings såriga tillvaro i arbetarklassens mest brutaliserade skikt, men också hur orden och skrivandet kan innebära en flyktväg därifrån.
Sami Said nomineras för Människan är den vackraste staden, en roman som, likt en gång Strändernas svall, präglas av livlig detaljrikedom och experimentlusta. Resande och berättande går hand i hand; Said samlar satser för samtidens nomader och formar en luffarromantik för ett nytt Europa.
Linnéa Axelsson nomineras för eposet Aednan där hon på ett oförglömligt vis och med form säker hand synliggör samernas rika kultur och långvariga utsatthet. I författarens kreativa uttrycksfullhet förenas stilistisk originalitet med medmänsklighet på ett sätt som ligger i linje med Eyvind Johnsons anda.
Eyvind Johnson-priset belönar ett författarskap eller ett verk som juryn funnit vara det konstnärligt mest intressanta ur de två senaste årens svenska produktion. Priset delas ut årligen och är instiftat av Bodens kommun.
Bakgrund till priset: För att hedra minnet av författaren och nobelpristagaren Eyvind Johnson instiftade Bodens kommun ett litteraturpris 1988. Tidigare pristagare är Klas Östergren, Lennart Hagerfors, P-O Enquist, Rolf Aggestam, Kerstin Ekman, Lars Jakobsson, Lotta Lotass, Göran Greider, Bengt Ohlssson, Bengt Pohjanen, Johan Jönson, Elisabeth Rynell, Majgull Axelsson och Andrzej Tichý.
Prissumman är 70 000 kronor. EyvindJohnson föddes 1900 i Björkelund utanför Boden. Han blev ledamot av Svenska Akademien 1957 och erhöll Nobelpriset i litteratur 1974 tillsammans med Harry Martinson.
Juryn för 2019 års pris:

Andrea Lundgren, författare