Anna Broström, ny chef på arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen.

Ny förvaltningschef på arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun

Efter avslutad rekryteringsprocess är det Anna Broström som blir ny förvaltningschef på arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen, AUF, i Bodens kommun.

Anna Broström kommer närmast från en tjänst som förvaltningschef för arbetsmarknadsförvaltningen i Luleå kommun. Hon har tidigare även haft chefsbefattningar inom såväl Polismyndigheten som Migrationsverket.

- Att få möjligheten att vara en del av den samhällsomställning som sker i hela Norrbotten och här i Boden känns mycket stimulerande och spännande. Kompetensförsörjningsfrågan i hela dess omfattning är en mycket viktig fråga för att möta och säkra behovet av kompetenser, säger Anna Broström, blivande förvaltningschef.

– I en tid av positiv förändring och nya storskaliga företagsetableringar krävs det ledarskap som främjar samarbete, helhetssyn och effektivt resursutnyttjande. Vi är därför väldigt glada över att kunna välkomna Anna som chef för Arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen. Under hennes ledarskap ska vi nu försöka skapa goda förutsättningar för att förvaltningens samlade resurser används på bästa sätt, med fokus på framtiden och den samhällsomställning vi just nu befinner oss i, säger kommunchef Magnus Åkerlund.

Kontakt /

Magnus Åkerlund, kommunchef, Bodens kommun, 0921-622 10

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.