Sommarljus Visfestival på Laxholmen är en del av Popupsommar 2022. Foto: Mats Engfors/Fotographic.

Popupsommar är här för att stanna

Det blir en Popupsommar i Boden även i år. Den 27 juni till 7 augusti samlas mängder av evenemang och aktiviteter runt om i byarna och centralorten under ett gemensamt paraply – för att alla bodensare ska ha nära till upplevelser och gemenskap.

Konceptet Popupsommar föddes under 2020 och innebar en samling smittsäkra och småskaliga evenemang, i en tid då publikrestriktioner och smittorisker satte stopp för hejdundrande folkfester. Satsningen uppskattades såväl av bodensare som hitresta både 2020 och 2021 och nu står det klart att Popupsommar kommer tillbaka även sommaren 2022, efter att restriktionerna tagits bort.

– Vi hoppas att bodensarnas vilja att hemestra håller i sig och att fler utanför kommungränsen får upp ögonen för vilken härlig sommarstad Boden är och allt roligt som händer här, säger Linnéa Byberg, popupgeneral och samordnare på Bodens kommun.

I centrala Boden arrangeras de stora publikdragarna Boden alive, nationaldagsfirandet, Midnattstrav och andra festkvällar, precis som innan pandemin. Därför har man i år valt att fokusera Popupsommars insatser särskilt mycket på aktiviteter och evenemang utanför stadskärnan, samt för barn och äldre.

– Det är jätteviktigt att hela Boden ska leva och att vi har nära till upplevelser och gemenskap oavsett var i kommunen vi väljer att leva. Det gäller inte bara under pandemin. Popupsommar är därför en del av en tydlig strategi för att utveckla Boden som sommarstad och destination, säger Linnéa Byberg.

En gemensam plattform

Under somrarna arrangerar Bodens starka föreningsliv otroligt många evenemang och aktiviteter. Popupsommar samlar information om alla evenemang på en gemensam websida och hjälper till med marknadsföring för att nå ut till bodensare och besökare.

– Vi vill vara den samlande kanalen och hjälpa föreningarna nå ut med allt de lägger tid på att arrangera. Självklart får även programpunkter i centrala Boden plats under paraplyet, säger Linnéa Byberg.

Hon arbetar nu vidare med att sammanställa och hämta in information om alla evenemang och det finns redan nu en hel del programpunkter på sommarens Popuplista. Här är några exempel:

• Prova-på-nycirkus med Nordcirkus i Gunnarsbyn, Bredåker och Harads 1–3 juli.
  • Sommarljus Visfestival på Laxholmen, med affischnamnen Jakob Hellman och Anna-Lotta Larsson, 9 juli, arrangeras av Edeforsakademien.
  • Minizoo med MorrRingens på Bodens äldreboenden, där de boende får klappa kaniner, hönor och andra smådjur.
  • Café Lillån i Södra Harads.
  • Sommarcafé på Laxholmen.
  • En hittills hemlig programpunkt på Forsbergs Gamla Handelsbod i Gunnarsbyn.
  • Familjedagar på Western Farm.
  • Popkvinnor – Andra sommaren, med Norrbottensteatern, på Boden Business Park. Arrangeras av Bodens Riksteaterförening.

Kommunen hjälper även till som möjliggörare för vissa evenemang, som till exempel bokningen av nycirkusskolan i byarna. Kommunen bjuder även på kost och transport till Western Farms familjedagar för de familjer som behöver, i samarbete med Vilda kidz.

– Popupsommar ska ge alla möjlighet till fina upplevelser och sommarminnen, oavsett individuella förutsättningar, säger Linnéa Byberg.

Samlar allt som händer

Linnéa Byberg tar tacksamt emot fler tips från föreningar, företag och privatpersoner. Tips mejlas in till evenemang@boden.se och ska innehålla tid, plats, information och arrangerande förening. Det kan till exempel handla om fotbollsmatcher, loppisar, sommarcaféer, bilbingo, spelningar och allmänna festligheter – ja, allt möjligt som händer.

Någon vecka innan programstart kommer du att kunna se hela programmet på www.boden.se/popupsommar. Här kan du även hitta öppettiderna för bland annat Nordpoolen, Försvarsmuseum, Rödbergsfortet, Western Farm och andra populära besöksmål.

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.

Linnéa Byberg

Samordnare och inflyttningsvärd Inflyttning och attraktivitet 0921-62104