Premiäröppning av Seniortorget i Boden

Premiäröppning av Seniortorget i Boden

I Bodens närhetsliv är naturliga mötesplatser en viktig del för att skapa ett gott liv för alla åldrar. Nu öppnas en ny mötesplats, Seniortorget, för kommunens seniorer.

Seniortorget invigs den 24 januari klockan 13.00, och finns på Hedenbrovägen 8 (Garnisområdet).

Målet med Seniortorget är att skapa meningsfullhet och glädje, främja en hälsosam vardag och minska känslan av ensamhet för kommunens seniorer. Våra seniorers erfarenhet, kunskap och mående är en viktig kraft att fånga upp i vår växande kommun.
På den nya mötesplatsen kan besökarna inte bara mötas och umgås för en trivsam vardag, utan också få råd och stöd och ta del av information, kurser och aktiviteter. Verksamheten utformas utifrån besökarnas önskemål men några exempel på ämnen som tas upp kan vara fallprevention, kost och motion, digitalisering och välfärdsteknik.

Seniortorget välkomnar alla seniorer i Bodens kommun. Mötesplatsen bemannas av två personer som samverkar med andra verksamheter och kan guida besökarna vidare inom kommunen och samhället vid behov. Det sker ingen registrering eller journalföring och all personal har tystnadsplikt.

Seniortorget kommer att vara öppet onsdagar till fredagar klockan 10-15. Det är dropin utan föranmälan om ingen specifik programpunkt skulle behöva det. Deltagandet är helt kostnadsfritt. Kaffe och fika finns att köpa till självkostnadspris.

På onsdag den 24 jan är det invigning och visning av lokalerna. Dagen därpå, på torsdag den 25 jan, hålls den första informationsträffen. Denna gång handlar det om godmanskap och framtidsfullmakt av kommunjurist Daniel Bergh handläggare Susanne Roselin. Föreläsningen är planerad kl 13.

Seniortorget är ett koncept som finns på flera håll i landet och behov har uttryckts även i Boden.

– Vår förhoppning är att många seniorer ska hitta hit och att vi ska kunna minska ensamheten och bidra med saker som efterfrågas av de seniorer som besöker oss. Vi upplever att nyheten har tagits emot mycket positivt, säger Agnes Eriksson, som är en av de personer som kommer att bemanna den nya verksamheten.

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.