Bild från tidigare reduktionsfiske i Bodensjöarna, här Svartbyträsket

Pressinbjudan: Storskaligt fiske för friskare sjöar

Media bjuds in att följa med på reduktionsfiske i Bodträsket, centrala Boden.

Det är fjärde året i rad som storskaligt reduktionsfiske genomförs i Bodens sjöar. Syftet är att förbättra siktdjupet och minska problemen med algblomning i sjöarna. Fisket inriktar sig på vitfisk som mört och braxen, som finns i överflöd. Det är den fisken som livnär sig på zooplankton, och skapar en obalans i sjöarna som gynnar algblomningen.

Årets fiske har inletts och äger rum i Svartbyträsket, Buddbyträsket, Vittjärvsträsket och Bodträsket.

Projektet finansieras till 90 procent statligt i form av LOVA-bidraget, vilket har sökts hos länsstyrelsen och som finns till just för lokala vattenvårdsprojekt. Det är ännu för tidigt att säga hur lyckat projektet varit, men vi har under sommaren 2021 observerat bättre siktdjup och mindre algblomning i sjöarna.

Den fisk som fångas upp transporteras till Biogasverket i Boden där den används för att producera fossilfritt fordonsbränsle.

Media är välkomna den 14 september för intervjuer eller frågor, och möjlighet finns att följa med i båt ut till fiskeplatsen på sjön. På plats finns representanter för Bodens kommun och Klara Vatten, företaget som genomför fisket.

Tid: Tisdag 14 september klockan 12.30

Plats: Bodträsket vid Östra strandvägen (se karta bland relaterad media)