Summer Camp öppnar dörren till spelindustrin

Summer Camp öppnar dörren till spelindustrin

Under några intensiva sommarveckor får spelintresserade daglediga möjligheten att prova på en framtid inom dataspelsindustrin.

- Här finns bara vinnare. Boden Business Park nyttjar lediga resurser och deltagarna kan hitta en väg in i en framtidsbransch, säger kommunstyrelsens ordförande Claes Nordmark.

Vid Boden Business Park drivs sedan ett par år tillbaka utbildning i bl a spelprogrammering, design och webbutveckling under samlingsnamnet Boden Game Camp. Den här sommaren genomförs dessutom en Summer Camp, som tagits fram i samarbete mellan Bodens kommun och Luleå kommun. Under tio veckor kan personer mellan 20-29 år som varken arbetar eller studerar ta chansen att prova på en av de mest framtidsinriktade näringarna, nämligen dataspelsindustrin.

- Det är en situation som verkligen bara har vinnare, anser Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande i Boden och även ordförande i kommunens bolagskoncern, Boden Utveckling AB samt Boden Business Park.

- Boden Business Park kan använda lediga resurser, i form av lokaler, datorer och annat, som hade stått oanvänt under sommaren. Deltagarna får en flygande start in i arbetslivet, i en framtidsbransch med många olika inriktningar. Och näringslivet i Norrbotten har stort behov av ny kompetens att rekrytera så det här blir ju helt rätt, säger Claes Nordmark.

Den som fullföljer utbildningen kan ta ut betyg i CSN-berättigade kurser för tillämpad programmering och gränssnittsdesign. Det kan vara ett bra sätt att vässa sitt CV. Marknaden för digitalbaserade spel växer så det knakar. Detsamma gäller efterfrågan på nya talanger som kan vara med och utveckla de nya spelen.

På kort tid har Boden blivit ett namn att räkna med i gamingkretsar. Förutom Summer Camp startar till hösten tre nya dataspelsutbildningar samt ett gymnasieprogram med spelinriktning vid Boden Business Park. Det innebär att antalet utbildningsplatser för spel i det närmaste fördubblas. Så även om ganska många studenter kommer utifrån, så innebär den här tillväxten att många av länets ungdomar får chans att etablera sig i en bransch med goda framtidsutsikter där det går att bo kvar på hemorten men arbeta globalt.

- Att få länets spelindustri att växa är en viktig strategisk åtgärd. Det är en bransch som ligger långt fram och i vissa avseenden till och med driver teknikutvecklingen. Spelindustrin lockar unga och högkompetenta medarbetare som på sikt får bra jobb, rotar sig och bildar familj. Vi blir fler invånare som bor här och bidrar till att utveckla vårt samhälle. Så skapas lokal växtkraft, summerar Claes Nordmark.

Kontakt/
Claes Nordmark, 070 – 234 24 27