B-O Ström blir ny gymnasiechef i Boden. Han har i dag en motsvarande tjänst på Lapplands Gymnasium.

​Topprekrytering till Björknäsgymnasiet

Nu är det klart. Bert-Ove Ström blir ny gymnasiechef på Björknäsgymnasiet i Boden.
Det känns jättespännande och roligt”, säger han.

När B-O Ström tillträder sin nya tjänst i Boden är inte helt klart, men det blir mest troligt innan årsskiftet. Magnus Åkerlund, chef för utbildningsförvaltningen på Bodens kommun, är den som skött rekryteringen och han är väldigt nöjd med resultatet.

– Det kommer att bli jättebra. B-O har den kompetens och erfarenhet som krävs för att leda skolan i Boden och gymnasieskolan i synnerhet. Han ska bland annat forma en gymnasieskola som möter de branscher som är på tillväxt och den lokala arbetsmarknadens behov av arbetskraft, säger Magnus.

Han tillägger att han träffat många bra kandidater och att valet slutligen föll på Ström tack vare hans långa erfarenhet som gymnasiechef och skolchef.

B-O jobbar just nu som gymnasiechef på Lapplands Gymnasium, som finns i Jokkmokk, Kiruna, Gällivare och Pajala.

– Jag har jobbat här i nio år och känner att jag har gett vad jag kan ge i den här organisationen. Tjänsten som gymnasiechef i Boden dök upp precis när jag hade de här känslorna så det passade bra, säger han.

B-O säger att känner sig ödmjuk inför uppgiften och kommer att lägga den första tiden på att sätta sig in i de förhållanden som råder för att bäst kunna bidra med sin kunskap och erfarenhet.

– Den tanke jag alltid har är att förbättra elevernas resultat och trivsel och jobba för en skola som speglar omvärlden och känns relevant och modern. Alla elever har rätt att få det bästa vi kan prestera.

Han ser fram emot att jobba nära en större kommunal organisation med bra resurser och att kunna prata om utveckling med människor i samma organisation dagligen.

B-O bor i Jokkmokk och planerar att skaffa ytterligare ett boende i Boden. Kanske blir det till att bosätta sig permanent i området, beroende på var hustrun hamnar.

Bodens kommun är Bodens största arbetsgivare med cirka 3500 totalt anställda. Boden ligger 4 mil från Luleå, i korsningen mellan stambanan och malmbanan. Historiskt sett har järnvägen och militären varit de största aktörerna i kommunens utveckling. Då Centrallasarettet blev utökat med allmänmedicin växte också sjukvårdens inverkan på Boden. Sjukhuset har flyttat och militären är betydligt mindre så numer satsar Bodens kommun mycket på järnvägen och näringslivet.