Vy över Norra Svartbyn. Foto Mats Engfors/Fotographic

Utrikeshandelsministern besöker stålverksområdet i Boden

Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Anna Hallberg, besöker Boden fredag 10 september för att träffa representanter för Bodens kommun respektive H2 Green Steel och få information om det planerade stålverket. Vid besöket kommer ministern att besöka ställverket i Svartbyn där stålverket och vätgasfabriken ska byggas.

Satsningen syftar till en grön industriomställning genom fossilfri stålproduktion. H2 Green Steel, Bodens kommun och Luleå kommun samverkar i olika projekt för att förbereda och förverkliga etableringen av stålverket, som beräknas vara i drift 2025 och direkt sysselsätta ca 1500 personer. Etableringen placerar Boden och Luleå i centrum av en spännande framtidsbransch i Europa.

Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande i Boden, kommenterar:
– Anna Hallberg blir den första minister som besöker det område som ska bli världens mest hållbara industriområde – Svartbyn Industrial Park i Boden. Där kommer H2 Green Steels stålverk att byggas och med säkerhet ännu fler verksamheter. Vi ser med glädje fram mot ministerns besök som ger oss möjlighet att berätta mer om kommunens strategiska tillväxtarbete i en av Sveriges hetaste regioner.

Medias representanter är välkomna till ställverket i Svartbyn kl. 14.15 för möjlighet att träffa ministern, representanter för Bodens kommun samt representanter för H2 Green Steel.

Väganvisning: kör Svedjebergsleden österut från Boden, riktning mot Flarken. Efter ca 7 km ligger anläggningen 400 m in på höger sida. Position 65.805330, 21.842958

För närmare information kontakta:
    Claes Nordmark, 070 – 234 24 27
    Rassoul Pourassad, politiskt sakkunnig Anna Hallberg 073-037 44 72