Lär känna författaren Cecilia Sahlström, aktuell med Vit syren

Lär känna författaren Cecilia Sahlström, aktuell med Vit syren

Möt författaren Cecilia Sahlström, med många års erfarenhet inom polisväsendet och i socialtjänst. Hon älskar ostbågar, engagerar sig mot näthat och vill gärna berätta om människor i samhällets utkanter.

Vilka drivkrafter ligger bakom ditt författande?
 Drivkraften är att jag vill berätta en historia, och att jag kan. Jag känner också ett ansvar för att berätta något om människor i utkanten av samhället och om människor som har svårt att inrätta sig.

Vad handlar Vit syren om, ute den 1 juni?
– Boken inleds med att en ung flicka, hittas naken och svårt misshandlad under ett buskage i stadsparken i Lund. Kommissarie Sara Vallén blir på ett väldigt obehagligt sätt indragen i fallet när hennes son blir huvudmisstänkt. Kontrasten med det mörka och otäckas framfart i en annars så trygg och polerad studentstad som Lund, tycker jag är väldigt intressant och det hoppas jag att läsarna också ska tycka.

Vad gör du när du är ledig?
 Jag är en person som antingen gör massor eller ingenting. Men jag och min man gör det mesta tillsammans. Vi cyklar racercykel, åker iväg på trevliga saker, promenerar i naturen och fixar med blommor och växter. Och så spelar vi Backgammon och äter ostbågar varje fredag. Jag är väldigt aktiv i gruppen #jagärhär som motarbetar hat på nätet. Och jag älskar att sjunga, så det gör jag mycket. Allt från jazz till pop.

Snabba och korta

En bok som gjort stort intryck på mig
– Det är några stycken faktiskt: Ljuset och Batseba av Torgny Lindgren, Håkan Nessers Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, Amos Oz Släktkrönika. Jag blir förförd av det magiska i deras språk och förmåga att berätta så att man liksom sugs in i den värld som böckerna utgör.

Bok jag ser fram emot att läsa i sommar
– Jag har inte funderat så långt. Jo förresten Håkan Nessers Levande och döda i Winsford.

Bästa lässtället
 Liggande på altanen vid vårt sommarhus i Hälsingland, en solig och varm dag. Eller på stranden vid Medelhavet.

Bok jag inte läst men skulle vilja
 Jag har börjat tusen gånger på Ulysses på originalspråket av James Joyce, har aldrig lyckats ta mig igenom den, men skulle verkligen vilja.

Författare jag skulle vilja skriva en bok tillsammans med
– Utan tvekan: Håkan Nesser