Bokfabriken satsar internationellt

Bokfabriken fortsätter växa - både sett till antalet anställda och omsättning.
Nu satsar förlaget globalt – och sjösätter en satsning på utgivning i andra nordiska länder.

– Vi har tittat på det här länge. Men först nu börjar marknaden mogna i våra nordiska granländer och därför är vi nu redo att göra en entré, säger Bokfabrikens vd Lasse Brahme.

Bokfabriken väljer till en början att fokusera på en mindre men noga utvald utgivning för lansering i Norden.

– Precis som på den svenska marknaden kommer vi jobba med kvalité. Det blir uteslutande de största skådespelarna och mest populära uppläsarna.

I skrivande stund har Bokfabriken ett femtiotal rättigheter för den nordiska marknaden.

– Först ut blir en spänningstrio som gått urstarkt i form av David Baldacci, Anna Karolina och Mats Ahlstedt i Finland och Danmark, säger Lasse Brahme.