​Flicka från isolerad familj leder spåren till brutalt mord

​Flicka från isolerad familj leder spåren till brutalt mord

Läraren Sofia Winter ingår i en specialgrupp av polis, socialtjänst och skola för att fånga upp barn med problem.

Hon träffar Alva, en flicka som drar sig undan och isolerar sig från socialt umgänge.

Det är upptakten till Sandlund & Åströms deckardebut Vid skogens slut.

Vid fyrtio är Sofia Winter vilse i livet, hennes son ska flytta hemifrån och hennes man verkar ha tankarna på annat håll.

Något som skapar en klump i magen, hon vet ju vad som hände för några år sedan. Hon förlät, men såret finns kvar. Dessutom verkar han vara emot att hon går vidare i karriären, något som irriterar henne.

Sofia ingår i en specialgrupp som ska fungera som ett tvärsnitt av polis, socialtjänst och skola, för att bättre fånga upp barn med problem. På en av skolorna hon besöker finns Alva, en flicka som drar sig undan socialt umgänge och som ofta är borta från skolan utan förklaring. Familjen verkar vara en vanlig familj, om än något isolerad, men fungerar inte i sin kommunikation med skolan.

Det är något med Alva som gör att Sofia inte kan släppa taget. När en flicka i Alvas närhet försvinner och senare hittas brutalt mördad anar Sofia att Alva kan vara i fara. Ju mer Sofia gräver, desto mer akuta blir hennes farhågor.

Vid skogens slut är en isande spänningsroman om hemligheter, lojalitet och längtan efter frihet.

Om författarna:

Sara Åström och Anette Sandlund är båda lärare och bor i Piteå.

Vid skogens slut är deras debut.

Fotograf pressbild: Maria Fäldt

Författare: Sara Åström och Anette Sandlund • Titel: Vid skogens slut • Format: Inbunden • ISBN: 9789178354153 • Släppdatum: 12 maj 2020 • Första recensionsdag: 19 maj 2020

Press och media: jakob@bokfabriken.se

Recensions- och läsex: recex@bokfabriken.se

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.