”Grattis bokvärlden, vi har fått en till deckardrottning”

”Grattis bokvärlden, vi har fått en till deckardrottning”

Anna Breitholtz Monsén debuterar med Stranden som redan blivit omtalat på förhand – 80-talsnostalgi och tät samtidsdeckare i en skånsk kustort.

Det är 1988. Sextonåringarna Erik och Peter har sommarlov och fördriver de långa dagarna vid havet med freestyle­lurarna i öronen. En dag försvinner Peter spårlöst. Det enda han lämnar efter sig är några blodiga kläder på stranden.

Drygt trettio år senare kommer den före detta polisen och livvakten Lina Lantz till Sandinge i Skåne.  Hon har ärvt ett gammalt hus efter en vän till familjen och leker med tanken på att börja ett nytt liv i den lilla kuststaden tillsammans med sina katter.

När en ung man hittas mördad på stranden dras Lina motvilligt in i en utredning som leder henne tillbaka till händelserna den där sommaren för länge sedan.

Stranden är första delen i debutanten Anna Breitholtz Monséns serie om Lina Lantz och hennes egensinniga morfar i skånska Sandinge.

Om författaren:

Anna Breitholtz Monsén flyttade från Stockholms innerstad till en skånsk kustort, och satsade på livsdrömmen att skriva böcker.

Efter att ha läst hundratals deckare ville Anna skriva en deckare som hon själv skulle uppskatta, med både humor och mörka undertoner. Gärna med egensinniga karaktärer som inte följer en utstakad väg. Det blev startskottet för Sandinge-serien. I dag jobbar hon som författare och digital strateg och bor med man, tvillingsöner och katter i Ängelholm, nära stranden.

Stranden är den första delen i serien om Lina Lantz och Anna Breitholtz Monséns debutbok.

Sagt om Stranden:

"Vilken spänning, vilket otroligt driv och vilken underbar egensinnig morfar.

Hamnar inte den här boken på allas läppar och topplistor, när den släpps 3 juni, jaaaa, då permanentar jag mig igen!… En fullpott, och jag längtar redan ihjäl mig efter att få fortsätta hänga med Lina. En underbar tjej som inte gör vad andra säger till henne. Grattis bokvärlden, vi har fått en till deckardrottning”, - Kustboktanten, inköpare på Pocketgrossisten, på Instagram.

”Boken bjuder på både fina miljöskildringar och intressanta personporträtt. Förutom att den är spännande, finns här både galghumor och en omskakande historia om barn som far illa. Berättelsen är första delen i en serie om Lina Lantz och det ska bli intressant att läsa fortsättningen.” – Betyg 4 av 5. Inger Wassenius, BTJ

Författare: Anna Breitholtz Monsén • Titel: Stranden • Format: Inbunden • ISBN: 9789178357246 • Släppdatum: 3 juni 2021

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se

Fotograf pressbild: Lena Evertsson