​Homosexuell kärlek hotar vårdnad om barn

​Homosexuell kärlek hotar vårdnad om barn

Den blev så kort, Vajletts och Ruts gnistrande tid tillsammans. Sedan Roger kom måste hemligheten behållas, till varje pris. Annars kan Rut förlora sonen, och Vajlett sitt arbete.

Roger och Rebecka är uppföljaren till Karin Alfredssons hyllade Vajlett och Rut – om förbjuden kärlek i 1950-talets Västerbotten.

Ruts son Roger trivs inte i byn, men så kommer Ingeborg, och hennes dotter Rebecka, tillbaka.

Ingeborg, som enligt byhistorien gått ner sig på Ingeborgsmyran . Sanningen är att hon blev gravid och ivägkörd av sin far, men nu är han död och hon återvänder.

Rebecka blir Rogers vän. De är de enda i byn som saknar syskon och pappor.

I skolan regerar magister Forsberg. Han är intresserad av Vajlett och skulle kunna avslöja Vajletts och Ruts kärlekshistoria.

Bland byns vuxna är han en självklar auktoritet, men barnen är rädda för honom. Hans undervisningsmetoder är helt annorlunda än Vajletts, men ska hon våga säga ifrån?

Vajlett funderar på att flytta, glömma Rut och de förbjudna känslorna och bli en alldeles vanlig ogift skolfröken igen.

Tills en maskeradfest får henne att förstå att vägen tillbaka är stängd…

Om författaren:

Karin Alfredsson har varit verksam som journalist i drygt 40 år, bland annat på Aftonbladet och SVT. Hon bokdebuterade 1979 med Den man älskar agar man?, den första debattboken i Sverige om mäns våld mot kvinnor. 2006 fick hon Svenska Deckarakademins debutantpris för 80 grader från Varmvattnet. Hösten 2017 gjorde hon comeback efter sex års paus från det skönlitterära skrivandet, med Skrik tyst så inte grannarna hör, nominerad till Årets bok 2018.

Pressröster:

"Livfullt, välskrivet och mycket bra." – Elisabeth Brännström, BTJ, om Roger och Rebecka

”Det är helt enkelt en fantastisk berättelse som lever kvar i kropp och själ.” - Skånska Dagbladet om Vajlett och Rut

”Hennes styrka är personporträtten, det känns som att man är med, man känner dem.” - Agneta Norrgård, Go’ Kväll, om Vajlett och Rut

”Karin Alfredsson är ytterst skicklig i konsten att måla en tidsatmosfär.” – Västerbottens-Kuriren om Vajlett och Rut

”Karin Alfredssons förmåga att med bilder och dofter återskapa tidsatmosfären och måla personligheterna är imponerande.” – DAST Magazine om Vajlett och Rut

"Deckarförfattaren Karin Alfredsson har i sina senaste böcker skrivit begåvade relationsromaner." – Lotta Olsson, DN, om Sista färjan från Ystad

"Trovärdigt om förtryck, våld och okuvligt systerskap! Skrämmande och skickligt berättas hur tumskruvarna obönhörligt dras åt i destruktiva relationer." – Årets bok-juryn om Skrik tyst så inte grannarna hör

Författare: Karin Alfredsson • Titel: Roger och Rebecka • Format: Inbunden • ISBN: 9789178352678 • Släppdatum: 28 januari 2020 • Första recensionsdag: 4 februari 2020