Hon skriver boken om Jessica Storm – och ny förläggare får ansvar för Storm-franchisen

Nu är första författaren till Alex Storms universum klar – Ramona Ivener skriver en spinoff med Jessica Storm i fokus!

Samtidigt anställer Bokfabriken Oskar Törnström, närmast från Saga Egmont, som förläggare.

Han blir bland annat manusutvecklare för Storm-franchisen.

– Alex Storm-serien är ju en fantastisk succé och jag är oerhört hedrad över frågan att skriva en spinoffserie om karaktären Jessica Storm. Det ska bli så spännande att få inleda detta samarbete, säger Ramona Ivener.

Hon slog igenom 2021 med Nattväkten och i år kom uppföljaren i David Ritter-serien: Frostänglar. Båda böckerna har rönt framgångar och fått fina omdömen.

– Det ska bli otroligt spännande att få se Ramona utveckla karaktären Jessica Storm i en egen serie och expandera Alex Storms universum. Det här kan bara bli succé! , säger Leffe Grimwalker som skapat Alex Storm-serien, initialt tillsammans med Dan Buthler.

I boken om Jessica Storm får vi följa hennes resa in i kriminalitet och kokainförsäljning efter en svår förlust av hennes barn. Utåt sett lever hon ett ordnat liv som entreprenör med villa i Bromma och med kriminalkommissarien Caesar som närmaste granne. När Jessica blir kär i Caesar hotas hennes mörka hemligheter samtidigt som besattheten över morden på hennes barn driver henne allt längre mot gränsen.

Han blir bland annat manusutvecklare för Storm-franchisen.

Tillsammans med Leffe Grimwalker kommer han att fungera som vad man i tv-serie-världen kallar för showrunner.

– Det ska bli otroligt häftigt att bryta ny mark i bok-Sverige med franchise-koncept vi vanligen mest ser i film- och tv-världen. Att ha Oskar Törnström, med erfarenhet från just tv, vid rodret känns tryggt. Och att kunna presentera Ramona Ivener, vars författarskap vi följt med intresse, som den första författaren i modellen känns väldigt spännande, säger Lasse Brahme, vd på Bokfabriken.

Oskar Törnström började sin tjänst den 2 maj och han kommer också framåt vara ansvarig för Bokfabrikens vidareutvecklande av franchise-konceptet i andra litterära universum.

Han kommer närmast från Saga Egmont där han var förläggande redaktör.

Dessförinnan har han jobbat på bl a Bonnierförlagen, och har även en bakgrund som manusutvecklare och redaktör inom tv-produktion.

– När jag fick frågan om jag ville vara med och utveckla Alex Storms universum så tvekade jag inte en sekund, säger Oskar Törnström. Att få chansen att jobba tillsammans med drivna och skickliga författare i ett litterärt universum som fascinerat så många läsare och lyssnare, det är både ett privilegium och en fantastiskt rolig utmaning.

Fotograf pressbilder:

Ramona Ivener, foto: Eric Josjö

Leffe Grimwalker, foto: Martin Magntorn

Oskar Törnström, foto: Martin Magntorn

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.