Pocketnyheter från Bokfabriken!

Pocketnyheter från Bokfabriken!

Augusti månads färska pockets från Bokfabriken är:

• Kamilla Oresvärd, Vinterströmmen, 16 augusti

En styckad man hittas i vattnet nedanför ruinerna av det gamla pappersbruket i Vargön. Allt som kan identifiera offret har noga avlägsnats från kroppen, förutom en detalj som gör att Mona Schiller tror sig veta vem han är. Om hon har rätt är alla i hennes närhet i fara, men om Mona berättar för polisen blir hon tvungen att avslöja den hemlighet hon bär på.

VINTERSTRÖMMEN är den tredje fristående delen i serien om Vargön, där vi får möta storslagen natur, gåtfulla mysterier och udda karaktärer i trakterna kring det gamla brukssamhället. I centrum står femtiosexåriga Mona Schiller, en orädd och stark kvinna som löser andras brott men döljer egna mörka hemligheter. Andra böcker i serien: Brudslöjan (2019) och Älvdansen (2019).

KAMILLA ORESVÄRD, bosatt i Göteborg, är författare på heltid. Hon har innan Vargön-serien skrivit tre lovordade kriminalromaner om Göteborgspolisen Stina Seger, Minnesbäraren (2015), Jägaren (2017) och Råttfångaren (2018).

»En riktigt bra deckare!« Dast Magazine

»Jag kunde ju inte sluta läsa! Så spännande var det.« Bengt Eriksson, Deckarlogg

»Kamilla Oresvärd är ett namn att lägga på minnet.« Femina

»En svensk deckare i toppklass.« Biulas Books

• Stacey Halls, Hittebarnet, 16 augusti

London, 1754. Bess tittar upp mot byggnaden framför sig. På avstånd hörs barnröster. Hon ska äntligen hämta hem sin utomäktenskapliga dotter Clara. Hon ber och hoppas att flickan lever efter sex år i Foundlinghemmets vård. Hon får ett än värre besked. Clara har redan hämtats, av henne själv. Bess inleder en förtvivlad jakt för att ta reda på vem som har tagit hennes lilla flicka, och varför.

I en annan del av London har en ung änka hållit sig isolerad i sitt hus i tio år. Det förflutna hotar att förgöra den trygga tillvaro hon byggt upp och hon har svårt att ta hand om sitt barn. Hennes nära vän, en ambitiös läkare på Foundlinghemmet, övertalar henne att anlita en barnflicka till sin dotter. Men vågar hon släppa en främling inpå livet?

Stacey Halls växte upp i Lancashire i England. Hon är journalist och har publicerats i bland annat The Guardian, The Independent och The Sun. Hittebarnet är hennes andra roman. Hennes första bok, De sammanbundna, som blev 2019 års bästsäljande debut i England, kommer på svenska 2021.

"Jag slukar den här boken, den är helt enkelt oemotståndlig" Malin Persson Giolito, Vi Läser

" gripande historia Halls ger oss miljöer och man kan riktigt känna doften av London från förr genom boksidorna." Maria Näslund, Tara

"Stark berättelse om en ung och fattig mors kamp för sitt barn i 1700-talets London. Levande miljöer i alla läger och en tidsresa att rekommendera." Göteborgs-Posten

»Stacey Halls är en ny Hilary Mantel!« COSMOPOLITAN

»En vindsnabb, elegant författad roman« THE DAILY MIRROR

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.