Pocketnyheter från Bokfabriken mars 2022

Pocketnyheter från Bokfabriken mars 2022

Crimetime Award-nominerad debut, vaknar upp efter fem år med okänd man, blandning av Ferrante och Highsmith – och Säters mörka förflutna.

Fyra nya pocketböcker från Bokfabriken i mars!

• Anna Breitholtz Monsén, Stranden

Det är 1988.

Sextonåringarna Erik och Peter har sommarlov och fördriver de långa dagarna vid havet med freestyle­lurarna i öronen. En dag försvinner Peter spårlöst. Det enda han lämnar efter sig är några blodiga kläder på stranden.

Drygt trettio år senare kommer den före detta polisen och livvakten Lina Lantz till Sandinge i Skåne. Hon har ärvt ett gammalt hus efter en vän till familjen och leker med tanken på att börja ett nytt liv i den lilla kuststaden tillsammans med sina katter. När en ung man hittas mördad på stranden dras Lina motvilligt in i en utredning som leder henne tillbaka till händelserna den där sommaren för länge sedan.

Stranden, en deckare med både värme och mörka undertoner, är första delen i debutanten Anna Breitholtz Monséns serie om Lina Lantz och hennes egensinniga morfar i skånska Sandinge.

NOMINERAD TILL ÅRETS DECKARDEBUT! (Crimetime Award)

"Jättesvår att lägga ifrån sig." Deckarpanelen, TV4

"Det tar inte lång tid innan berättelsen har slagit klorna i mig, för detta är en stark debut." Lotta Olsson, DN

"Boken bjuder på både fina miljöskildringar och intressanta personporträtt. Förutom att den är spännande, finns här både galghumor och en omskakande historia." Inger Wassenius, BTJ

• Rebecca Serie, Fem år senare

Var ser du dig själv om fem år?

Dannie Kohans liv går precis som hon planerat, och hon har inga problem att leverera ett perfekt svar på anställningsintervjun. Hon får jobbet och tackar dessutom ja till sin pojkväns frieri senare på kvällen.

Men när hon vaknar nästa morgon ligger en helt annan man bredvid henne. Nyheterna visas på tv:n och datumet i rutan är fortfarande den 15 december men året är 2025.

Efter en chockartad timme vaknar Dannie igen i sin vanliga lägenhet år 2020. Hon kan inte skaka av sig vad som har hänt. Det kändes annorlunda mot en vanlig dröm. Men hon är en framgångsrik advokat, och lever i verkligheten. Drömtydning och annat trams får new age-typer, som hennes bästa kompis Bella, hålla på med. Övertygad om att det inte betyder något lägger Dannie det hela bakom sig. Tills hon fyra och ett halvt år senare stöter på mannen från sin märkliga vision.

Fem år senare är en New York Times-bästsäljare

• Alexandra Andrews, Vem är Maud Dixon?

Florence högsta dröm är att bli berömd författare. När hon oväntat får erbjudande om att bli assistent till personen bakom den världskända författarpseudonymen Maud Dixon kan hon inte tacka nej.

Maud Dixon visar sig vara Helen, en sträng men generös mentor. På en researchresa till Marocko, där Maud Dixons nya roman utspelar sig, är de med om en fruktansvärd bilolycka där Helen avlider. När Florence vaknar upp på sjukhuset börjar en idé akta ta form. Eftersom ingen vet vem Maud Dixon egentligen är kan hon kanske förverkliga sin dröm...

Alexandra Andrews har jämförts med Patricia Highsmith och hennes enastående debut Vem är Maud Dixon? ska bli Hollywood-film.

Alexandra Andrews har arbetat som journalist, redaktör och copywriter i New York och Paris. Vem är Maud Dixon? är hennes debutroman. Hon är bosatt i Brooklyn tillsammans med man och barn.

• Helena Kubicek Boye, När allt brister

När de anställda vid Säters rättspsykiatriska klinik ska fira sin tidigare kollega Marianne Lindbergs åttioårsdag dyker inte hedersgästen upp.

Dagen efter festen påträffas Mariannes bil övergiven på en enslig skogsväg. Den nyinflyttade kriminalkommissarien Åke Blom griper snart en misstänkt, men när mannen, som tidigare varit inlagd på rättspsyk, vägrar tala kontaktar han psykologen Anna Varga för att få hjälp. Hon måste få honom att berätta var Marianne finns och om hon fortfarande är vid liv.

Mot sin vilja dras Anna Varga djupare in i utredningen. Det visar sig att Marianne Lindberg varit anställd vid kliniken redan på sextiotalet, då mentalsjukhuset kallades "Den vita staden" av ortsbefolkningen. Gömmer sig orsaken till hennes försvinnande i det förflutna?

När allt brister är en ny fristående spänningsroman om psykologen Anna Varga vid den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Dalarna. Tidigare böcker är Innan snön faller (2018), Den ljusaste natten (2019) och Kallare än is (2020).

Om Helena Kubicek Boyes Anna Varga-böcker:

"Spännande, stark och välskriven! 5/5" Jennies Boklista

"En riktig bladvändare." Psykologtidningen

"Styrkan i boken ligger i hur Kubicek Boye bygger upp suggestiva miljöer och skräckstämningar på Säter." Kerstin Bergman, Borås Tidning

"... med en stigande känsla av obehag." Monica Lindgren, Svt Go'kväll

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.