Rättigheter sålda i 13 länder – svensk debutroman hypas inför Frankfurts bokmässa

Tina Harnesks debut Folk som sår i snö, som gavs ut av Bokfabriken 21 september, har redan sålts till 13 länder.

– Jag är fortfarande inte övertygad om att jag inte drömt allt det här, säger Tina Harnesk.

I USA var det Atria Books, som rönt stora framgångar med Fredrik Backman, som köpte de nordamerikanska rättigheterna.

Förlaget ser samma potential i Tina Harnesk som i Fredrik Backman och siktar på att lansera henne stort.

Tina Harnesk representeras av Kaisa Palo på Ahlander Agency och boken har också sålts till Storbritannien, Tyskland, Italien, Danmark, Finland, Polen, Tjeckien, Israel, Ungern, Rumänien, Estland, Lettland.

I branschtidningen Publishing Perspectives lyfts Folk som sår i snö som en av de mest hypade titlarna inför bokmässan i Frankfurt nästa vecka.

Boken är en vindlande historia om livet och döden i dagens samiska Sverige.

Berättad med ett unikt språk som får en både att skratta högt och fälla tårar.

– Från första sidan var Tinas debut en rent golvande läsupplevelse för mig. Att en debutant redan är så färdig i sitt helt unika uttryck är ovanligt och otroligt imponerande, säger Jakob Nilsson, förläggare på Bokfabriken.

Tina Harnesk (född 1984) arbetar till vardags som biblioteksassistent och bor på ett berg utanför Arvidsjaur med sin man och barn. Hon är uppvuxen i Jokkmokk.

Pressröster:

"Det är ofta galet och roligt (Máriddja ägnar sig bland annat åt långa samtal med den digitala assistenten Siri och hittar på de mest halsbrytande lösningar på sina problem). Men det absurda blandas med verklighetsnära beskrivningar av trilskande kroppar, huvuden och hjärtan. En lysande debut som värmer som dubbla lovvikavantar i arktisk kyla."

– Monika Israelsson, Aftonbladet söndag

"... hur är det möjligt att detta är en debutroman?! Boken är trovärdig och väl genomarbetad med ett ganska stort och färgsprakande persongalleri där den 85-åriga samiska och oförglömliga Máriddja är den som tar mest plats, driver handlingen framåt och väcker de största känslorna. En allvarlig, unik, varm och personlig men fiktiv berättelse som griper tag, fängslar och lämnar stora avtryck. En stark kandidat till Årets bok."

– Agneta Norrgård

"Folk som sår i snö är en fin roman om två generationer som präglats av den nordsamiska erfarenheten: en äldre generation, som tvångsförflyttades söderut som barn och barnbarnens generation som vuxit upp utan kontakt med det samiska."

- Yukio Duke, Vi Läser

"Den är så vacker, rösten som bär Folk som sår i snö. Och när tog sig senast en författare an tillvarons gytter med sådan glädje i varenda träffsäkerhet? Tina Harnesk ägnar sig inte åt någon svensk realism, tack och lov, hennes roman har fullt upp med att leva på riktigt."

- Thomas Engström, författare och kritiker

"Språket är svulstigt och lyriskt men framförallt fyllt av en hänsynslös humor. Máriddja är en oförglömlig karaktär; det är hennes röst som ger texten sin ton [...] imponerande debut."

– Stina Lodén, BTJ, betyg 4 av 5

Press och media: jenny@schyttberg.se

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se

Foto pressbild: Sandra Hallnor

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.