Sjukhuskatten Oscar vet när någon ska dö - Ny bok av läkaren David Dosa

Sjukhuskatten Oscar vet när någon ska dö - Ny bok av läkaren David Dosa

Boken Sjukhuskatten Oscar : en vanlig katt med en ovanlig gåva är en sann historia. Oscar kan verkligen känna när en patient är på väg att dö, även om författaren och geriatrikern David Dosa till en början är skeptisk. Det är en varm och fin berättelse om hur relationer och livet som helhet förändras när en nära och älskad blir dement. Boken är en New York Times bestseller och har sålts till 21 länder.

Förordet är skrivet av Nils Uddenberg, författare till Gubbe och katt. Han skriver bl a:

Dosa har skrivit en fantastisk bok. Framställningen är full av humor och värme, trots att den verklighet han beskriver sannerligen inte är särskilt uppmuntrande.

Utgivningsdatum: 140603                                                                                                                    Första recensionsdatum: 140617                                                                                                       Titel: Sjukhuskatten Oscar : en vanlig katt med en ovanlig gåva                          ISBN: 9789187301605 Antal sidor: 215 Översätttning: Lottie Eriksson

För recensionsex och andra frågor, vänligen kontakta                                                               Mattias Lundgren Email: mattias@bokfabriken.se Tel: 0709-528362

Om boken:

Det är vårdhemmets sjuksköterskor som först märker det. Gång efter gång vet den buttra katten Oscar något som vårdpersonalen inte vet. När en patient inte har långt kvar, hoppar Oscar upp i sängen och håller patienten sällskap de sista timmarna i livet. Läkaren och geriatrikern David Dosa tror inte riktigt på det, han är ju utbildad naturvetare och skeptisk till den här sortens påståenden. Men det händer gång på gång och till slut kan han inte längre blunda för Oscars ovanliga gåva.

För att gå till botten med frågan börjar han samtala med sin personal och sina patienters närstående. Samtalen ger honom insikter som han skriver ner. Det blir en varm och fin, rent av uppmuntrande, berättelse om hur relationer och livet som helhet förändras när en nära och älskad blir dement. Och vad en liten katt kan göra för att förgylla den sista tiden i livet, både för patienten och för de anhöriga.

Några recensioner:

Jag älskar boken – Oscar lär oss att se på empati och förtrolighet med nya ögon. Jag kunde bara inte sluta läsa.  SARA GRUEN, författarinna till Water for elephants

Rörande och underhållande på samma gång. En bok om att lyssna och att våga släppa taget.  USA TODAY

Kärnan i boken handlar egentligen mer om hur människor ser på och behandlar döden än Oscars förmåga att förutse den.  ASSOCIATED PRESS