​Stieg Larssons lösning på Palmemordet – presenteras i ny bok

Nu släpps Jan Stocklassas ”Stieg Larssons arkiv: Nyckeln till Palmemordet”.

I boken presenteras Millennium-författaren Stieg Larssons research av mordet på Olof Palme – vilken pekar mot en misstänkt mördare som glidit polisen ur händerna.

Jan Stocklassa finns tillgänglig för intervjuer. Kontakta:

Jakob Nilsson, jakob@bokfabriken.se, +46 733246682

Mer information:

I tjugo flyttkartonger i Stieg Larssons arkiv upptäcker journalisten och författaren Jan Stocklassa Stiegs kartläggning av 1980-talets högerextremism och ett tidigare okänt projekt: en omfattande research av mordet på Olof Palme.

I dokument, brev, artiklar och fotografier finns nya ledtrådar. Via möten med utländska agenter och svenska mellanhänder leder spåren fram till det som varit omöjligt sedan skotten på Sveavägen för över tre decennier sedan: en sannolik lösning på Palmemordet. Tack vare Stieg Larssons dokumentation kommer Jan Stocklassa en ny möjlig gärningsman på spåren, en misstänkt mördare som glidit polisen ur händerna.

JAN STOCKLASSA är frilansande journalist och författare. Hans artikelserie om Stieg Larssons arkiv i Svenska Dagbladet 2014 spreds över hela världen. Arkivfyndet ledde till den uppmärksammade filmen om Stieg Larsson, Mannen som lekte med elden (2018).

Stieg Larssons arkiv är Jan Stocklassas andra bok och resultatet av totalt åtta års research. Den förra boken, Gripen av Prag (2007), var en del av avslöjandena kring korruptionsanklagelserna mot Saab och British Aerospace i samband med försäljningen av JAS Gripen, vilket ledde till polisutredningar i sju länder.

ENGLISH:

By building on research done by Stieg Larsson, the author of the Millennium trilogy, Jan Stocklassa is able to present a new suspect in the unsolved murder of the Swedish prime minister Olof Palme.

The book ”Stieg Larssons arkiv: Nyckeln till Palmemordet” is released today.

For interviews with the author Jan Stocklassa contact:

Susanne Krutrök Åfors, susanne@krutrok.pr, +46 708 155 646

Författare: Jan Stocklassa | Titel: Stieg Larssons arkiv: Nyckeln till Palmemordet | Format: Inbunden | Omslag: Anders Timrén | ISBN: 9789176297803 | Utgivningsdatum: 181105 | Första recensionsdag: 181112

• Litteratur

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.

Bokfabriken AB, Järnvägsgatan 17, 216 14 Limhamn / www.bokfabriken.se