IKEA inredde SilviaBo visningshem i Helsingborg

IKEA inredde SilviaBo visningshem i Helsingborg

BoKlok var i början av sommaren partner till stadsmässan H22 City Expo. Som en del i satsningen öppnade BoKlok upp smart planerade hem på två olika ställen i Helsingborg. Alla hemmen var smakfullt och genomtänkt inredda av IKEAs inredare. Ta en titt på hur det såg ut och låt dig inspireras!

BoKlok SilviaBo Skrabelycke i Mariastaden

I Mariastaden i Helsingborg har BoKlok byggt det första fullskaliga SilviaBo-området. Det är tillsammans med stiftelsen Silviahemmet och IKEA som BoKlok har utvecklat SilviaBo – ett boendekoncept för äldre vuxna, designat för fysiskt och psykiskt välmående. Under H22 kunde allmänheten besöka en tvårums- och en trerumslägenhet samt områdets klubbhus och växthus.

Alla hem har byggts för att anpassas för de eventuella behov som kan uppstå om man som äldre har kognitiva svårigheter eller funktionsnedsättningar. Inför visningen gjorde därför IKEA ett omsorgsfullt val av inredning. Marie Rabelin, företagsinredare på IKEA berättar:

- Båda parter i en relation ska kunna trivas och känna sig som hemma i ett SilviaBo-hem och därför var det viktigt att vi fick fram hemkänslan, samtidigt som det var minst lika viktigt att lösa specifika behov.

Lägenheterna inreddes för att uppnå en harmonisk, lugn och trygg miljö. Möblerna som valdes var stabila med ett formspråk som hjälper till och underlättar, som exempelvis runda hörn på möbler där man rör sig mycket. Stolar, soffor och fåtölj var utvalda med tanke på att vara extra bekväma och enkla att ta sig i och ur.

Färgval och accessoarer var också väl genomtänkta för att inte skapa för mycket brus eller att de skulle upplevas som oroliga och ge obehag. Samtidigt skulle de skapa mjuka och fina kontraster. Lika noga var valet av belysning som skulle ge de bästa förutsättningar för att röra sig säkert samt underlätta för lite äldre ögon.

För utemiljön i SilviaBo Skrabelycke har landskapsingenjör Julia Rehnström ansvarat för design. Fokus har varit på att ta fram sådant som kan kittla sinnena i olika årstider genom exempelvis växtlighet, färg och form. Resultatet visar allt från blomsterprakt, sittplatser, bärlund, odlingslådor och mycket.

Blev du nyfiken på att se mer? Ta en titt på hur det såg ut i BoKlok visningshem på Drottninghög, Helsingborg.