Skanskas dåvarande styrelseordförande och Ingvar Kamprad år 1997. Bilden är från invigningen av det första BoKlok-projektet i Ödåkra utanför Helsingborg

Blogginlägg -

Ingvar Kamprads vision om bostäder för de många människorna lever vidare i BoKlok

Ingvar Kamprads roll i grundandet av BoKlok kan inte nog understrykas. Hans vision var att bygga det nya folkhemmet och att alla skulle ha samma chans att bo bra.

Igår söndag, meddelade IKEA att Ingvar Kamprad avlidit vid 91 års ålder. Ingvar Kamprad föddes 1926 i Småland och redan som 17-åring grundade han IKEA. Hans drivkraft var visionen om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Ingvar Kamprad har haft stor betydelse för Sverige och övriga världen som den sanna småländska entreprenör han var. Och han har haft stor betydelse för BoKlok, både historiskt och i nutid.

- Förutom att han var med och grundade BoKlok så hade han en viktig roll i initiativet med bostäder för äldre och människor med demenssjukdom, SilviaBo, som vi har arbetat fram tillsammans med Stiftelsen Silviahemmet. Ingvar Kamprads och IKEAs värderingar har haft och kommer fortsätta att ha avgörande betydelse för BoKloks framgångar. Vi kommer fortsätta att arbeta i hans anda för att alla människor ska ha samma chans att bo bra. Ingvars vision lever nu vidare i BoKlok och SilviaBo, säger Jonas Spangenberg, VD på BoKlok.

Ingvar Kamprads roll i grundandet av BoKlok

Det brukar sägas att Ingvar Kamprad inredde det svenska folkhemmet. Men det skulle inte stanna där. 1993 träffades IKEAs och Skanskas marknadschefer på en bomässa i Karlskrona. De kunde båda konstatera att det nästan bara byggdes dyrt för de få och rika. Inga bostadsbyggare vågade bygga lägenheter i rimlig prisklass, trots att behovet var stort. Ingvar Kamprad ville nu skapa ett nytt folkhem med samma filosofi som inom IKEA, för de många människorna.

Sagt och gjort så beslutade sig IKEA och Skanska för att tillsammans ta fram kvalitetsbostäder till människor i vårdyrken, affärsbiträden, ensamstående föräldrar och unga studerande familjer. Inger Olsson, utvecklare på Skanska, och Madeleine Nobs, heminredningsarkitekt på IKEA, tog med hjälp av arkitekten Gun Ahlström sig an utmaningen att förverkliga idén och 1997 var de första fyra BoKlok-områdena färdiga för inflyttning. Ingvar Kamprad och Skanskas dåvarande VD Melker Schörling deltog båda vid invigningen av det första projektet i Ödåkra utanför Helsingborg. Idag bygger BoKlok omkring 1200 bostäder om året och har hittills byggt över 11 000 bostäder, allt enligt Ingvar Kamprads filosofi. För de många människorna.