Robert Glavocevic utanför en av byggarbetsplatserna han ansvarar för

Blogginlägg -

Robert Glavocevic om rollen som produktionschef på BoKlok: "Jag är den som styr skeppet i hamn"

På BoKlok arbetar över 400 personer, och ganska många av de olika yrkesrollerna benämns med akronymer. En sådan är PC, dvs produktionschef. Vi ställde några snabba frågor till Robert Glavocevic, produktionschef på BoKlok i marknadsområde Öresund sedan snart 1 år, om vad hans roll innebär, hur han hamnade på BoKlok och vilka av hans egenskaper han har bäst nytta av i sin roll.

Robert, berätta hur du hamnade på BoKlok! Jag blev uppringd av en rekryterare som undrade om jag var intresserad av en roll som projektledare på BoKlok, men det kändes inte aktuellt för mig. Jag vill vara på plats där sakerna händer - där det är ”action”, så att säga. Jag hade ett jobb som projektledare inom enbart el vid den tidpunkten, och saknade att arbeta med hela byggkedjan - från A till Ö. Att bara arbeta med el blev för snävt för mig. Jag får energi av att se helheten, att följa med hela vägen. Jag förklarade det för rekryteraren, och då visade det sig att det kort därpå skulle utlysas en tjänst som produktionschef - och den blev jag erbjuden istället.

Så vad innebär det att vara produktionschef (PC)? Som PC tar man över från projektledaren när det är dags att sätta spaden i marken. Man får verkligen göra ALLT i den här rollen: från att hugga i där det behövs ute på arbetsplatsen till att projektera – högt som lågt.

Det bästa med min roll är att jag träffar alla i projektgruppen - projektledaren, marknadskoordinatorn, kundansvariga säljaren, efterserviceansvarige och yrkesarbetarna. Jag lägger mycket av min tid på projektstyrning och att planera. Jag styr skeppet i hamn, kan man säga – gör verklighet av ritningen!

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? Jag börjar dagen ute på ett av mina två eller tre byggen. Jag kanske har en avstämning med en markentreprenör. Sedan tar jag eventuellt emot en leverans. Därefter beger jag mig till kontoret i Hyllie för ett projektmöte. Då träffas hela projektgruppen för en avstämning i ett specifikt projekt. Sen käkar jag lunch innan det är dags för ett nytt möte, att se över planeringen i ett projekt eller att kika in på arbetsplatsen på ett av de andra projekten. Behovet får styra.

Montagedagar ser annorlunda ut, så klart. Det är de roligaste dagarna, tycker jag. Då ser man verkligen – svart på vitt – hur snabba vi på BoKlok är när det kommer till att bygga ett hus. Från bara en grund till ett trevåningshus på bara några dagar.

Vilka av dina egenskaper har du störst nytta av i din roll som produktionschef? Jag är väldigt social, och det kommer man väldigt långt med i rollen som produktionschef. Jag har inga egna yrkesarbetare på mina byggen, utan samtliga är underentreprenörer. Att skapa goda relationer med dem på kort tid är A och O för att kunna nå målet tillsammans.

Sen får jag energi av och är grym på projektstyrning. Vi har ett högt tempo på arbetsplatsen, och inte sällan är det trångt där ute. Då gäller det att kunna styra ner i minsta detalj. Och det kan jag!

Vad är det bästa med att arbeta på BoKlok? Det är när jag nått målet och kunderna står där med sina flyttlådor och får nyckeln i handen. Att se deras glädje och veta att jag bidragit till att de kan flytta in i en ny bostad - det är det absolut bästa med det här jobbet!

Varför ska man söka en tjänst som PC på BoKlok? Jag tänker direkt på sättet vi arbetar på. Hur vi bygger, att tex köket redan är uppbyggt inne i modulen när den lyfts på plats. Det prefabricerade momentet lockade mig, och jag tror andra också kan lockas av det.

Sen är ju BoKlok ägare ganska övertygande också. Med två så stora varumärken som Skanska och IKEA i ryggen känns det väldigt tryggt att arbeta på BoKlok.

Hur ser du på din roll inom BoKlok om 5-10 år? BoKlok har så otroligt mycket att erbjuda mig som anställd. Vi ligger i framkant och till och med steget före vad gäller utveckling av byggsystemet, och har ständigt nya utvecklingsprojekt på gång. Jag ser en stor potential i produkten och i erbjudandet till kunden. För egen del så vet jag att jag har goda utvecklingsmöjligheter både inom BoKlok, och inom Skanska om jag skulle vilja det. En kollega till mig tex har fått intern utbildning och gått från en roll som kundansvarig säljare till projektledare.

Just nu går jag en intern Skanska-utbildning för produktionschefer. Jag vill nog gärna fortsätta vara produktionschef i och för sig – men gärna följa med BoKlok utomlands på en ny, spännande marknad och kanske få lära upp nya projektteam där. Det hade varit otroligt roligt!

Roberts bakgrund

Elprogrammet på Tyresö gymnasium