Alvaro Florez (mitten, klädd i svart) tillsammans med deltagare i den chilenska delegationen.

​BoKlok på önskelistan när Green Gothenburg fick besök från Chile

När Green Gothenburg nyligen hade besök av Chilean Chamber of Construction från Santiago hade besökarna ett särskilt önskemål: att få veta mer om BoKlok.

Därmed bjöd Green Gothenburg in BoKlok att presentera BoKlok-konceptet, och uppdraget landade hos vår affärsutvecklare Alvaro Florez, vilket var väldigt lämpligt eftersom han arbetar i Västra Götalands-regionen och alltså fanns nära till hands - men framförallt därför att han pratar spanska!

Vi frågade Alvaro om bakgrunden till besöket och fick veta att Chilean Chamber of Construction är en företagarorganisation vars svenska motsvarighet är Sveriges Byggindustrier. Besöket arrangerades som tidigare nämnts av Green Gothenburg, och det späckade programmet innehöll både presentationer och besök vid gröna satsningar som exempelvis ElectriCity, Älvstranden och Västlänken. När det gällde BoKlok var delegationen mest intresserade av att höra mer om samarbetet mellan Skanska och IKEA,

- De var också mycket intresserade av att lära sig mer om modulhus och industrialiserade byggmetoder, säger Alvaro Florez.

Men hur kom det sig att de hade hört talas om BoKlok på den sydamerikanska kontinenten, då? Det visar sig att IKEA är på väg att etablera varuhus i Chile, och även om Skanskas verksamhet numera är nedlagd där, så känner man väl till företaget.

- Det ligger alltså nära tillhands att det är på den vägen de har fått nys om BoKlok, funderar Alvaro Florez.