BoKloks deltagande i Vinnova-finansierat projekt ska ge fler chans på bostadsmarknaden

Projektet Elastiska Hem, som leds av Kod Arkitekter i samarbete med 21 projektparter, beviljades i förra veckan ett anslag på strax under 10 miljoner av innovationsmyndigheten Vinnova. BoKlok är en av parterna i projektet.

Elastiska Hem beviljas stöd inom programmet Utmaningsdriven innovation, där syftet är att utveckla nya lösningar som bidrar till att hållbarhetsmålen i Agenda 2030 uppnås. Projektet ska leda till att tre prototyper tas fram, som kombinerar digitalisering och ny teknik med social och rumslig organisering. För BoKlok handlar det om att utveckla vårt erbjudande; ge fler en chans på bostadsmarknaden, stärka de samhällen där vi bygger våra bostäder och möta framtidens krav på boendet med nya innovativa tjänster. Kort sagt, bygga hållbara hem till lågt pris, för alla.

- Projektet Elastiska Hem ger en fantastisk möjlighet att utveckla BoKlok så att vi fortsätter att svara mot krav och önskemål från kunder och kommuner och att vi på riktigt kan leva upp till FNs globala mål, säger Peter Nyberg, Affärsutvecklare med ansvar för social hållbarhet på BoKlok.