Jonas, VD BoKlok, Maria och Ali hjälptes åt med första spadtaget för BoKlok Astrakan.

Skolelever satte spaden i marken för BoKloks tredje etapp på Drottninghög

Inför startskottet av H22 City Expo sluts nu cirkeln för BoKlok på Drottninghög med ett första spadtag för den sista etappen i området. Utvecklingen av de tre nya bostadskvarteren i stadsdelen har skett i nära dialog med Helsingborgs stad, Helsingborgshem och de boende i området, där en extra viktig expertgrupp har varit klass fyra på Drottninghögskolan.

BoKlok är tillsammans med andra aktörer med och utvecklar stadsdelen Drottninghög genom initiativet DrottningH. Här har BoKloks bidrag bestått i att utveckla nya, hållbara bostadsrättshem i trygga kvarter, i ett område som tidigare bestått enbart av hyresrätter.

Eleverna i klass fyra på Drottninghögskolan har blivit väl bekanta med byggarbetet, med både föreläsningar på skolan och besök på byggarbetsplatsen. De har bland annat lärt sig om trafiksäkerhet på en byggarbetsplats, vilka yrken som finns i branschen och grillat korv med personalen på plats. När det så blev dags för BoKlok att planera för innergården på den sista etappen i området, var det självklart att fråga skoleleverna om deras önskemål.

- Barnen fick göra en tankekarta och rita hur de vill att en innergård ska se ut. I praktiken finns det en del byggregler, men här skulle de drömma fritt! Eleverna har varit väldigt entusiastiska och vi har fått flera förnuftiga och kloka frågor. Det har känts oerhört bra att bidra till att barn och unga får ta del av, och ta plats i, samhällsbygget, säger Jessica Hallberg, projektchef på BoKlok.

Den 17 maj lämnade eleverna över sina ritningar till BoKlok. Denna gång behövdes inga skyddskläder under besöket då de befann sig utanför byggarbetsplatsen på Drottninghög. Populära förslag till innergården var bland annat studsmatta, swimmingpool, fotbolls- och basketplan. På plats fick eleverna även hjälpa Jonas Spangenberg, VD för BoKlok, att ta första spadtaget för sista etappen, BoKlok Astrakan. Vad tyckte då eleverna själva om uppdraget?

- Det har varit jättekul! ropade flera av barnen i kör.

Elevernas konstverk med dröminnergårdar kommer att ställas ut på BoKlok Art Show på Drottninghög under H22 City Expo under sommaren. Besökare kommer också att kunna klämma och känna på BoKloks öppna visningshem och lära sig mer om hur företaget arbetar med hållbarhet i både hem och område.