Social hållbarhet i fokus vid marktilldelning i Rosengård

Social hållbarhet i fokus vid marktilldelning i Rosengård

Ca 45 bostadsrättsradhus ska uppföras av BoKlok vid Rosengårdsfältet i Malmö. Markanvisningen för marken intill Botildenborgs vattentorn innehåller flera sociala klausuler om riktade insatser främst mot barn och unga samt personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Målsättningen med de sociala hållbarhetsaktiviteterna är att motverka utanförskap och främja sysselsättningen samt att skapa mötesplatser och främja det hållbara boendet. Exempel på aktiviteter som väntas bli aktuella är praktikplatser samt samverkan med skolklasser i området.

Anders Paulander, affärschef på BoKlok, berättar att det inte är första gången BoKlok bygger bland betonghöghusen:

- När vi byggt i liknande områden, s k Miljonprogramsområden, i andra delar av landet har våra bostäder skapat flyttkedjor och möjligheter till en boendekarriär i samma område.

Han berättar vidare att social hållbarhet står högt på BoKloks agenda, och att det känns bra att arbeta på ett företag som tar ett samhällsansvar:

- Sociala aspekter är viktiga i BoKlok. I projektet i Rosengård vill vi till exempel skapa sysselsättningstillfällen för Malmöbor tillsammans med Malmö stad. Det ligger rätt i tiden, fortsätter han, jag tror att allt fler markanvisningar kommer att innehålla sociala klausuler, så det känns bra att BoKlok är med från början inom ett så pass viktigt område.

Husen vid Botildenborgs vattentorn har en planerad säljstart våren 2018, med inflyttning våren 2019 om allt löper enligt planerna.