Illustration av det nya kvarteret BoKlok Vattentornet, Hyllie, Malmö.

BoKlok bygger lägenheter och radhus i Hyllie, Malmö

På tomten söder om Hylliebadet i Malmö växer det nya bostadsområdet Hyllieäng fram. Här ska det bli bostäder, förskola och en ny park. BoKlok ska bygga 49 bostadsrätter i form av lägenheter och radhus, med säljstart redan i april. Inflyttningen är beräknad till sommaren 2023.

Hyllieäng ligger mellan Hylliebadet och Malmömässan, precis intill Hyllierankans odlingslotter och Engelska parken. Området avgränsas av skyddande högre bostadshus i norr och väster och får en intim karaktär med småskalig bebyggelse och smala gränder.

- Vi är väldigt glada över att vara med och utveckla en ny del av Hyllie. Hyllieäng är placerat på ett ypperligt läge för boende som uppskattar att ha nära till kollektivtrafik, service och aktiviteter men samtidigt kunna njuta av sin utemiljö och stora grönområden, säger Johan Hansson, byggledare på BoKlok.

På Hyllieäng ska det uppföras totalt 350 bostäder, kontor och ett mobilitetshus med plats för parkering av både bilar & cyklar. Centralt i området placeras en förskola för 120 barn, med en utomhusyta som ger grönska åt hela kvarteret. Precis intill förskolan ska BoKlok bygga två lägenhetshus med 40 bostäder, från 1 rum och kök till 4 rum och kök, samt 9 radhus i två plan. Mellan bostäderna skapas en innergård med plats för umgänge, miljöhus, förråd och parkering för cyklar. På tomten intill byggs ett gemensamt växthus, för boende i området.

- Genom att bygga flera olika bostadsstorlekar hoppas vi kunna erbjuda något till alla. Barnfamiljer, sambos, singlar och äldre – vi vill kunna attrahera alla dessa målgrupper. Dessutom brukar det bli en bra mix för bostadsrättsföreningen, säger Johan Hansson.

Lägenhetshusen är ritade av arkitekt Thomas Sandell med visionen att skapa hus som är hållbara över tid, både när det gäller arkitektur och material. På taken installeras solceller som gör att alla boende kan ta del av grönare el och alla komplementbyggnader får sedumtak.

Det nya kvarteret kallas BoKlok Vattentornet efter Hyllie vattentorn på andra sidan om inre ringvägen. För bara 10-15 år sen stod endast vattentornet på platsen, i väntan på att bli en del av Hyllie centrum, ett nav i Öresundsregionens kollektivtrafik, en plats för internationella evenemang och med grannar som Malmö Arena, Emporia och Malmömässan.

- Idag är Hyllie en självklar del av framtiden medan vattentornet påminner oss om historien. Dessutom kommer man kunna se vattentornet från en del av våra lägenheter, vilket kan bli en fin utsikt då det har stämningsfull belysning på kvällen, säger Malin Sloan, kundansvarig på BoKlok.

Bostäderna kommer att säljas i två etapper och har säljstart 7 april 2022. Likt alla bostäder från BoKlok fördelas lägenheterna genom en öppen turordningsdragning. Det betyder att alla som gör en intresseanmälan via BoKloks hemsida kommer att få möjlighet att anmäla sig till en turordningsdragning, där slumpen avgör vilket nummer man får. Turordningsnumret bestämmer sedan i vilken ordning kunder får välja den bostad som passar dem bäst. Genom detta tillvägagångssätt ges alla samma chans och budgivning utesluts.